Bostadsrättsföreningens ändamål

Föreningen har till uppgift att i föreningens hus upplåta bostadslägenheter för permanent boende och lokaler till medlemmarna att nyttja utan tidsbegränsning och därmed främja medlemmarnas ekonomiska intressen.
Föreningen har även till uppgift att främja studie- och fritidsverksamhet inom föreningen samt, för att stärka gemenskapen och tillgodose gemensamma intressen och behov, främja serviceverksamhet med anknytning till boendet.

Bostadsrättsföreningens styrelse

En bostadsrättsförening är en juridisk person och en sådan måste ha någon som handlar och agerar å dess vägnar - en styrelse. Styrelsen förvaltar föreningens angelägenheter eller utser någon annan att vidta de åtgärder som är nödvändiga för föreningens verksamhet.
Styrelsen ska bl.a. följa bestämmelserna i stadgarna om föreningens ändamål och verksamhet.

Styrelseledamot och suppleant ska vara myndig och medlem i föreningen men behöver inte vara svensk medborgare. Bostadsrättsinnehavares make/maka/sambo kan dock väljas till styrelsen även om hon/han inte är medlem.
Brf Römossens styrelseledamöter och förtroendevalda