Energi

Energibesparing

Föreningen har satsat på energibesparing genom att:

• År 2016  tecknat avtal med företaget eGain om att vidareutveckla styrningen av föreningens värmesystem. Det nya är att man även tar hänsyn till kommande väderlek. T.ex. så höjs/sänks värmen beroende på hur uteklimatet beräknas bli framöver (så kallad prognosstyrning) och inte som idag endast efter den faktiska utomhustemperaturen. Dessutom tar man även hänsyn till övriga faktorer som regn, vind, solsken osv. Allt detta ska ge ett jämnare inomhusklimat. Vi har installerat givare som mäter temperatur och luftfuktighet i 26 lägenheter. Detta för att kan kunna kontrollera utgående värme i vårt system på ett bättre sätt än tidigare.

• År 2006 byta ut all belysning i trapphusen. Varje plan hade tidigare tre lysrör på varje våningsplan som lyste dygnet runt. Idag finns tre lampor och en lampa lyser alltid och de övriga två styrs av rörelsedetektorer som tänds när man öppnar sin dörr eller går ut ur hissen.

• År 2006 byta ut frånluftsfläktarna på taket till tryckstyrda/varvtalsreglerade fläktar som ökar kapaciteten när det behövs. De nya fläktarna ger dessutom lägre uppvärmningskostnader då det gamla systemet drog ut mycket varmluft i onödan.

Energideklaration

Radonmätning har utförts 2008 i samtliga hus som ett led i energideklarationen. Resultaten av mätningarna visar på ett högsta värde av 50 bq/m3. Högsta tillåtna värde är 200 bq/m3. Värdet är med andra ord långt under gränsen.