Balkonginglasning

Information om hur du ansöker om inglasning av balkong.

• Ritning på hur inglasningen kommer att se ut samt ritning och beskrivning över konstruktionen skickas till föreningens styrelse för beslut.  Styrelsen håller möte en gång i månaden med undantag för juli månad.
  • Ett avtal upprättas och skrivs under av lägenhetsinnehavare och föreningen
  • Avtalet skall följa med lägenheten vid överlåtelse till ny innehavare.
  • Lägenhetsinnehavare ansöker om bygglov hos Nacka kommun och får startbesked/avslag.
  • Efter att bygglov och godkännande av styrelsen har getts samt att avtal upprättats låter boende balkongfirman bygga inglasningen.
  • Boende ansöker om slutbesked från kommunen. Balkongen får inte användas innan man har fått slutbesked.
  • Slutbeskedet skickas till föreningen.
  • Föreningen har inte något avtal med något företag men flera i föreningen har använt Lumon och Balkongrutan med gott resultat.

Föreningen tyvärr inte några goda erfarenheter av Nordiska Inglasningar (flertalet anmälningar till Reklamombudsmannen och Konsumentverket).