Att bo i bostadsrätt

När du köpt bostadsrätten har du rätt att bo i lägenheten under obegränsad tid. Du ansluter dig därmed även till brf Hagens fastställda stadgar och trivselregler.

Det är två viktiga lagar som är styrande för en bostadsrättsförening, Bostadsrättslagen (BRL) och Lagen om ekonomiska föreningar (LEF).

Lägenheten ägs av bostadsrättsföreningen och medlemmarna äger varsin andel av föreningen. Du äger alltså nyttjanderätten men inte själva lägenheten. Som medlem äger du alltså en andel i den ekonomiska föreningen brf Hagen. Engagera dig i din förening och din investering!

En bostadsrätt är juridiskt sett lös egendom. Du har rätten att sälja (överlåta) din bostadsrätt när du önskar.

Månadsavgiften till föreningen används för att täcka föreningens kostnader för drift, underhåll, räntor, lån med mera.

Bostadsrättsföreningens stadgar fastställer vad du som bostadsrättshavare ska bekosta och underhålla i lägenheten samt vad bostadsrättsföreningen ska svara för. Detta skiljer sig från en hyresfastighet där det är fastighetsägaren som ansvarar för underhåll även i lägenheterna.

Som medlem i föreningen har du möjlighet att påverka genom att t.ex. lämna in motioner - förslag till beslut - inför den årliga stämman. Du kan också skicka in en skrivelse till styrelsen när som helst under löpande år.

Läs gärna mer om att bo i bostadsrätt i broschyrerna nedan.