Brf Hagens stadgar

En bostadsrättsförening och dess medlemmar styrs dels av lagar som gäller kring boende men framför allt styrs man av föreningens stadgar. Här regleras mycket av vad som gäller i just vår förening.

I grunden är alla stadgar i alla föreningar lika eftersom lagen reglerar hur föreningen skall verka. Men sedan kan de skilja sig åt beroende på vilka anpassningar som föreningen gjort. I stadgarna finns information från det lilla till det stora. Det kan vara information som reglerar hur många som skall sitta i styrelsen, när årsstämman skall äga rum och när motionerna inför årsstämman skall lämnas in.

I paragraf 31 regleras den viktiga ansvarsfördelningen mellan bostadsrättsinnehavaren och föreningen. Läs mer om ansvarsfördelningen under rubriken Från A till Ö, avsnittet om Ombyggnad/renovering.

Har du  funderingar kring hur saker och ting fungerar i vår förening är rekommendationen att först börja titta i föreningens stadgar. För att göra ändringar i stadgarna krävs i de flesta fall att beslutet röstas igenom på två olika föreningsmöten.

Nya stadgar ”2023 års normalstadgar” är på gång att stadfästas. De ska tas upp för beslut nr 1 på stämman 16 maj 2023. Sedan blir det en extrastämma i augusti för beslut nr 2. Se nedan filer för mer ingående information om detta.