Boendesociala frågor (BOSO)

Få bostadsområden är helt problemfria. Störande grannar och andra sociala problem kan vara svåra, känsliga och tidsödande att hantera på egen hand för föreningen. HSB Backadalen anlitar tjänsten BOSO (Boendesociala frågor i bostadsrättsföreningarna) . 

BOSO föreslår kontakter och åtgärder, förmedlar service och kan vara en länk mellan de boende och myndigheter.
Om du upplever att det finns problem i föreningen, till exempel grannar som mår dåligt eller stör, så hjälper BOSO dig att få ordning på situationen. Ju tidigare hjälp sätts in när problem och störningar uppstår desto bättre resultat.


Kontakta HSB BOSO telefon 010-442 20 43 eller maila boso.gbg@hsb.se.


HSB BOSO kan hjälpa till med följande;
* Hembesök- samtal med boende ev. kontakta anhöriga.
* Kontakta socialtjänst och övriga myndigheter.
* Kontakta sjukvården.
* Tipsa om frivilliga organisationer för att bryta isolering.
* Vid störning besöka de som stör och även de som blir
störda. Försöka komma åt orsaken till störningen.
* Hjälper till när någon resterar med månadsavgiften.
Kan föreslå och upprätta avbetalningsplan.