Stadgar

En bostadrättsförening är en ekonomisk förening och som innehavare av en bostadsrätt är du medlem i föreningen. Stadgarna innehåller de regler som styr föreningen.

Det högsta beslutande organet är föreningsstämman som hålls varje år. Kallelsen skall tillställas medlemmarna senast 2 veckor före stämman. På stämman har varje lägenhet en röst. På stämman väljs en styrelse samt revisorer och dessutom behandlas föreningens ekonomi. Stämman tar även upp frågor som skriftligen tillställts styrelsen i så god tid att ärendet kan tas med i kallelsen till stämman.

Styrelsen har till uppgift att företräda föreningen och sköta verksamheten mellan stämmorna. Den beslutar i alla frågor som enligt stadgarna inte behöver avgöras av stämman.

Revisorerna har till uppgift att för medlemmarnas räkning kontrollera styrelsens arbete. Vid stämman lägger revisorerna fram sin berättelse om hur styrelsen skött föreningen. Stämman ska sedan ta ställning till om den kan godkänna styrelsens förvaltning d.v.s bevilja ansvarsfrihet.