Motion eller Förslag

Till föreningens årsstämma i november kommer det varje år någon eller några motioner från föreningens medlemmar – oftast handlar det om förslag till förändringar och förbättringar.

Motioner från föreningens medlemmar är något som föreningens styrelse uppskattar mycket. Det är positivt att föreningens medlemmar på olika sätt engagerar sig i föreningen.

Men ibland rör motionerna förslag som egentligen kan ställas direkt till styrelsen, t.ex. att man vill ta bort en buske, plantera nya blommor, laga en trasig spaljé eller sätta upp ett anslag.

Förslag ställs till styrelsen och behandlas på det nästkommande styrelse­mötet (en gång/månad). Då beslutar styrelsen om förslaget. Fördelarna med att skicka förslaget direkt till styrelsen är att man kan lämna sitt förslag närsomhelst, och att man får svar direkt (som mest inom 3–4 veckor).

Motioner behandlas bara en gång om året – vid årsstämman i november. Och då är det medlemmarna på årsstämman som beslutar (röstar) om förslaget.

Så man väljer själv:

Vill man t.ex. ha en snabb åtgärd, eller om förslaget rör en ”mindre sak”, är det troligen bättre att lämna in ett förslag.

Vill man föreslå en ”större sak”, något som påverkar alla i föreningen, eller kanske är mer kostsam, då kan det vara bättre att lämna in en motion. Då får man också veta vad övriga medlemmar tycker om förslaget.

Så har du ett bra förslag, tveka inte: lämna det till styrelsen – eller skriv en motion!