Brf Kvartetten och tomträttsavgälden

I media talas det mycket nu om Göteborgs stads tomträttsavtal med bostadsrättföreningar och enskilda, samt de avgifter (tomträttsavgälder) som Göteborgs stad därmed kräver. Här följer en koncentrerad information om hur detta berör vår förening, Brf Kvartetten.

Vad är tomträtt och tomträttasavgäld?

Tomträtt innebär att man som fastighetsägare har rätt att nyttja en bit mark ofta benämnd tomt eller fastighet. För denna nyttjanderätt betalar man en årlig avgift (avgäld). Förenklat uttryckt, man hyr en tomt där man kan bygga sig en bostad.

Vårt avtal

Brf Kvartetten har ett avtal där avgiften omförhandlas var 10:e år. Senast det gjordes var i mars 2021 Det nya avtalet löper alltså till mars 2031. Avgälden sattes då till 2 142 328 kr/år, vilket innebär en höjning med 244 % jämfört med tidigare avtal.

Göteborgs stad fastställer avgiften enligt sina regler. Vill man ändra på det får man gå till domstol. Flera bostadsrättsföreningar i Göteborg har försökt få till en ändring den juridiska vägen. Samtliga fall är överklagade och vi väntar med spänning på vad nästa instans ska säga.

Hur påverkar det nya avtalet våra (medlemmarnas) avgifter till föreningen?

Den högre avgälden påverkar naturligtvis medlemmarnas avgifter som måste höjas för att täcka den ökade kostnaden. Föreningen har höjt avgiften stegvis för att undvika en ”chock­höjning”. Eftersom höjningen varit känd, har den delvis tagits med i föregående års höjning, men även nästa år kommer den att behöva höjas med ett par procent. Höjningarna beror dock inte enbart på den högre avgälden, utan behövs även för att täcka kommande renoveringar av ventilation och el.

Vilka ytor omfattar vårt avtal?

Avtalet omfattar fastigheten Rud 3:3 som är ungefär 12 700 m2. En karta finns t.ex. på www.hitta.se. Välj ”Karta”, zooma in på Fiolgatan och välj vyn ”Tomter”.

Kan vi köpa (friköpa) tomten som våra hus står på?

Föreningen har begärt offert för att friköpa tomten men eftersom politikerna i Göteborgs Stad inte kan komma överens om hur detta ska gå till har vi inte fått något svar.

Så här beräknas tomträttsavgälden
0,75 x marktaxeringsvärdet x 0,02 = avgift/år. Den årliga avgiften motsvarar cirka 1,5 % av 2019 års marktaxeringsvärde. Marktaxeringsvärdet för Kvartetten var 142 411 000 kr.

Vad kommer att hända i framtiden?

Hur stor tomträttsavgälden blir om 10 år kan vi inte veta idag eftersom det beror på vad taxeringsvärdet är då. Därmed vet vi heller inte hur en framtida tomträttsavgäld kommer att påverka våra (medlemmarnas) avgifter till föreningen.