Underhåll

I en bostadsrättsförening gäller i stora drag att bostadsrättshavaren ansvarar för att underhålla lägenhetens inre och det man ser och kan ta på.

Mer om underhållsansvaret hittar du i länken längst ner på denna sida.

Uteplatser
Våra uteplatser nyttjas enligt gällande nyttjanderättsavtal och ingår alltså inte i upplåtelsen/köpet av bostadsrätten. Man får självklart nyttja och använda sin uteplats och entré som man själv behagar, dock enligt de regler och riktlinjer som finns. Se stadgar, trivselregler och det nyttjanderättsavtal som skrivs under vid en överlåtelse för att få veta vilka regler som gäller.

Underhållsplanering
Föreningen följer en underhållsplan som sträcker sig fram till och med år 2052. Denna uppdateras varje år med hjälp av HSB och styrelsen budgeterar avsättning till reparationsfond, avgiftshöjningar mm utefter denna.

Städdagar
Varje år anordnas två städdagar i föreningen, en på hösten och en på våren. Detta för att hålla nere kostnaderna för trädgårdsskötsel och städning. Det är därför önskvärt att samtliga medlemmar deltar i dessa. Information om städdagarna kommer i styrelsens informationsblad (se fliken Informationsblad).

Renoveringar/underhåll
Varje år i oljas samtliga dörrar och räcken in.

Årtal
Plåtfasad: 1986
Stamrenoveringar och badrum: 1986
Renovering av tvättstugor: 1991.
Dränering: 2001
Takomläggning: 2005
Nya entréedörrar: 2007
Radonmätning: 2007, pågående