Välkommen till Brf Nordgården

HSB Lerum bildades 1942 när man planerade de fyra trähusen som kom att bli Brf Nordgården. Husen byggdes 1943 av HSB:s Riksförbunds dotterbolag, Junohus i Uddevalla. I Lerum där det rådde brist på lägenheter blev Nordgården genast ett populärt område med sitt fina läge och utsikt över Lerum. 1979 fusionerades HSB Lerum med HSB Göteborg.

1990 - 1991 totalrenoverades husen, stammar byttes, balkonger byggdes, fönster byttes och huset fick sitt nuvarande utseende. Det storskaliga projektet påbörjades i en tid då fastighetsvärdet bara ökade. Sedan kom fastighetskrisen som i det närmaste halverade värdet på fastigheter, vilket kom att påverka föreningens ekonomi. Men Brf Nordgården klarade krisen genom stöd från HSB och förmånliga banklån som nu har amorterats av och åter ger normal lånenivå.

Nedan hittar du lite mer historisk kuriosa och bilder.