Föreningsstämma

Din rätt som medlem att besluta i frågor som rör föreningen

Föreningsstämman är det högsta beslutande organet i bostadsrättsföreningen. En bostadsrättsförening ska präglas av demokrati där alla medlemmar får vara med och besluta i frågor som rör föreningen. Men att sköta den löpande förvaltningen genom föreningsstämma skulle bli alltför ineffektivt, och det är därför stämman väljer en styrelse som får medlemmarnas förtroende att sköta den löpande förvaltningen. Ordinarie föreningsstämma hålls en gång per år, senast sex månader efter räkenskapsårets slut. Normalt brukar det bli i maj. Ofta planerar styrelsen in datum för stämman redan i januari och här kan du se planerat datum.

Motioner (förslag till beslut)

Det är bara till ordinarie föreningsstämma som motioner kan lämnas. Eftersom alla ärenden som ska tas upp på stämman måste vara med i kallelsen, är det viktigt att styrelsen får in motioner från medlemmar senast den 31 mars.  Styrelsen ska hinna behandla motionerna och kunna lämna svar med kallelsen. Kommer det in motioner efter den 31 mars kan de inte tas med i kallelsen och därför inte heller tas upp på stämman. Se vidare här hur du skriver en motion.

Kallelse till stämman

Det är styrelsens uppgift att kalla till stämman. Ordinarie stämma ska kallas tidigast fyra veckor och senast två veckor innan stämman ska hållas.

Rösträtt

Huvudregeln är att varje medlem har en röst. Om flera medlemmar innehar en bostadsrätt tillsammans har de gemensamt bara en röst. För den medlem som inte kan närvara vid stämman är det fortfarande möjligt att rösta, nämligen genom den ombudsfullmakt som skickas med kallelsen.

Ekonomi

Här nedan hittar du en broschyr som lär dig mer om det som redovisas under föreningsstämman.