Kallt i lägenheten?

05 oktober 2021 Hösten är här och nu längtar vi efter varmare lägenheter. I vår förening värmer vi fastigheten med fjärrvärme. Vi har ett avtal med Göteborg Energi som innebär att en genomsnittstemperatur på 21 grader ska levereras.

Värmen i våra lägenheter levereras i första hand genom ventilationssystemet och när det blir kallare ute drar även elementen igång. Ungefär en tredjedel av våra lägenheter har så kallade rumsgivare, som levererar aktuell temperatur till Göteborg Energi som i sin tur styr systemet så att rätt temperatur levereras.

Tänk på följande om det känns kallt i lägenheten:

  • Sätt på alla element på maxtemperatur. Elementen ger värme när ventilationssystemet inte räcker till, även om de inte känns varma.
  • Undvik att placera något framför elementen.
  • Extra element eller andra värmekällor får absolut inte användas i lägenheter som har rumsgivare. Om extra värmekällor ska användas måste rumsgivare monteras bort. Kontakta Felanmälan, se nedan.

Åtgärder för att säkerställa värmeleverans och höja värmen

Vi har löpande avstämning med Göteborg Energi och igår bestämde vi att öka värmen i vattensystemet som ger värme i elementen för att få en stabilare lägenhetstemperatur. Det tar några dygn innan höjningen slår igenom och luften i lägenheten känns varmare.

Vi söker också orsaker till leveransstörningar i vårt värmesystem. Framförallt har vi identifierat följande:

  • Den obligatoriska ventilationskontrollen är fortfarande inte slutförd på grund av att lägenhetsinnehavare inte har lämnat tillträde för kontroll. Det bidrar till att ventilationssystemet fortfarande har obalans.

    Åtgärd: Vi måste komma in i alla lägenheter och om medlem inte bereder tillträde kommer vi ta ärendet vidare genom juridisk instans.

  • Extra värmekällor används i lägenheter som har rumsgivare, vilket påverkar systemet.

    Åtgärd: Göteborg Energi följer löpande upp föreningens rumsgivare för åtgärd i de lägenheter som visar för höga temperaturer.

  • Felaktigt installerade villafläktar i lägenheter påverkar ventilationssystemet.
  • I perioder när utomhustemperaturen ligger på mellan 5 och 10 grader är det svårt att upprätthålla en jämn värme på grund av att systemet inte hinner ställa om.

Utan felanmälan sker inga åtgärder!

Som medlemmar i vår bostadsrättsförening har vi alla ansvar för att vårda fastigheten och anmäla fel och sådant som inte fungerar. Under perioden 1 september – 4 oktober 2021 finns det två felanmälningar kopplade till värmeleveransen. Två lägenheter av 315 som anmäler samma fel indikerar inte att många lägenheter har problem.

Vi i styrelsen ber alla lägenhetsinnehavare att använda vår felanmälan. Det är där vi får information om vad som brister och inte fungerar. Felanmälningarna är också viktiga underlag och statistik till vår planering som till exempel underhållsplanen och kommande års budget.

Tack för hjälpen!

Så här gör du felanmälan!