På hsb.se använder vi cookies för att din upplevelse av webbplatsen - till exempel lokalt innehåll - ska bli så bra som möjligt. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används och genom att klicka på acceptera kan ditt regionala val sparas till nästa besök.         Om cookies

Vår webbplats hsb.se innehåller cookies. Cookies eller kakor är ett litet fotavtryck du lämnar efter dig när du besökt en sajt. Den består av en liten textfil, som lagras i din dator/webbläsare och används normalt för att förbättra användarupplevelsen för dig som besökare, exempelvis genom kortare nedladdningstider och tillgång till vissa funktioner anpassade efter dina tidigare val.

Så säger lagen
Enligt Lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om:

  • att webbplatsen innehåller cookies
  • vad cookies används till


Besökaren ska också samtycka till att cookies används.

Cookies på hsb.se
Cookies på hsb.se används för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig som besökare. Cookies gör så att vi kan anpassa webbplatsen efter dina val.

Det finns två kategorier av cookies, beständig (permanent) cookie och tillfällig (session) cookie.

  • Beständig – Sparas i din webbläsare tills du väljer att ta bort den. Används till exempel för inställningar som du fyllt i på hsb.se, i syfte att förbättra din användarupplevelse.
  • Tillfällig  Lagras tillfälligt i datorns minne under tiden du besöker en webbsida. Försvinner när du stänger din webbläsare.


Både beständiga och tillfälliga cookies används för besöksstatistik och i vårt arbete att förbättra webbplatsen.

Att undvika cookies
Du kan ställa in din webbläsare, så att du kan surfa anonymt och inte lämna några spår efter dig. Inställningarna skiljer sig åt beroende på vilken webbläsare du har. I webbläsaren kan du också radera tidigare lagrade cookies. Se din webbläsares hjälpsidor för mer information.

Om du väljer att inte acceptera cookies, finns det vissa delar av hsb.se som du inte kommer att kunna använda.

Läs gärna mer om cookies på Post- och telestyrelsens webbplats.

Stäng

Checklista: Att tänka på vid upphandling

20 augusti 2019 Styrelsen i en bostadsrättsförening har mycket att tänka på vid en renovering eller ombyggnad. Det kan därför vara klokt att ta hjälp av en specialist som har gedigen erfarenhet av att handla upp byggprocessen. Johan Wiberg, ombyggnadsprojektledare på HSB Göteborg guidar dig genom åtta viktiga steg för att hamna rätt med förarbetet.
Fasadrenovering

Allting börjar med att ett renoveringsbehov identifieras. Oftast sker det vid den okulära genomgång som er underhållsplanerare utför enligt underhållsplansavtalet ni har med HSB Göteborg.

Men var ska man börja? Och hur ser man till att upphandlingen blir lyckad? Grunden till en lyckad renovering läggs i förarbetet med förfrågningsunderlaget och upphandlingen.

 

1. Projektering – grunden för vad som ska göras

En smart projektering börjar med en behovsanalys:

  • Vad behöver göras?
  • Finns det synergieffekter att ta hänsyn till i underhålls- eller visionsplanen?
  • Är några åtgärder stora eller komplicerade?

 

2. Ta fram ett utförligt förfrågningsunderlag

Utifrån behovsanalysen skrivs förfrågningsunderlaget, grundbulten som förklarar arbetet entreprenörerna ska lämna sitt anbud på. Ett ordentligt förfrågningsunderlag är viktigt för att kvalitetssäkra att entreprenörerna räknar på samma sak.

Det är några saker som är extra viktiga att du har med i ert förfrågningsunderlag:

  • Administrativa föreskrifter behandlar de juridiska delarna som ligger till grund för avtalet. Till exempel vem som är arbetsmiljöansvarig, vilka garantier och försäkringar ni kräver
  • Teknisk beskrivning, även kallad rambeskrivning, beskriver bland annat vad ni som beställare vill få utfört och förutsättningarna på plats
  • Relevanta digitala ritningar

 

3. Kontakta myndigheter

Är det någon del av projektet som kräver kontakt med myndigheter? Till exempel bygglov.

 

4. Upprätta ett anbudsformulär

Nästa steg är att sätta ihop detaljerna i själva formuläret som entreprenörerna ska svara på. I anbudsformuläret förklarar anbudsgivaren bland annat:

  • vad totalsumman är
  • vilka säkerheter och försäkringar de erbjuder
  • vilka kvalitet och miljöledningssystem företaget har
  • vilka tider som gäller
  • vilka eventuella avvikelser de vill lyfta.

 

5. Kontakt med entreprenörer

Nu när förfrågningsunderlaget är fastställt skickas det ut till entreprenörer.

När entreprenörerna har satt sig in i förfrågningsunderlaget uppstår ofta frågor om förfrågningsunderlaget. De allra flesta entreprenörer vill också göra platsbesök för att kunna lämna ett så genomarbetat anbud som möjligt.

 

6. Utvärdera inkomna anbud

När anbuden ska utvärderas och jämföras är det viktigt att jämka (nollställa) dem. Jämkningen gör att ni i styrelsen på ett enkelt sätt kan jämföra entreprenörernas olika priser, reservationer eller avvikelser.

 

7. Anbudsmöte med vald entreprenör

Nu är det dags att träffa entreprenören för en anbudsgenomgång. När alla parter är överens om resultatet föreningen vill ha och vad som ska ingå i entreprenaden bestämmer styrelsen om ni vill gå vidare med entreprenören eller prata med fler anbudslämnare.

 

8. Skriv kontrakt med entreprenören

Skriv alltid ett kontrakt med entreprenören. Beställningsskrivelsen (kontraktet) är en avsiktsförklaring att ni som beställare vill att entreprenören utför arbetet enligt förfrågningsunderlaget i form av totalentreprenör.

 

Vi kan hjälpa er med upphandlingen

Det är en hel del att tänka på under förarbetet, men görs det rätt får ni mycket tillbaka. Om du och din styrelse behöver hjälp kan du höra av dig till oss. Våra ombyggnadsprojektledare stöttar er hela vägen från idé till slutbesiktning.

 

Vill du veta mer om våra ombyggnadstjänster?

Hör av dig till oss så berättar vi mer.

Kontakta oss