Tillväxt av hållbara tjänster och produkter

Med attraktiva erbjudanden, som också är resurseffektiva och har låg klimatpåverkan, vill vi göra det enklare för våra medlemmar och kunder att välja oss. Tillsammans gör vi skillnad.

HSB_Fokusområden_2020_POS_Hållbara_tjänster.jpgVi på HSB är stolta över att vi under nästan 100 år har skapat det goda boendet, ett arbete vi kommer att fortsätta med i många år framöver. Vårt fokusområde hållbara tjänster och produkter handlar såväl om att hållbarhetssäkra befintliga tjänster och produkter som att utveckla nya innovativa erbjudanden. Målet är att öka andelen hållbara tjänster och produkter i relation till total omsättning.Mål_Utfall_2020_Hållbara_tjänster_och_Produkter.jpg*På grund av stor variation i antal utvärderade tjänster hos föreningarna är utfallet osäkert. Ambitionen är att under 2021 förbättra jämförbarheten mellan föreningarnas resultat.

Utöver det gemensamma målet finns ett frivilligt mål som vi rekommenderar HSB-föreningarna och bolagen att arbeta med:

  • Alla HSBs leverantörer är hållbarhetssäkrade 2023


Goda exempel inom våra fyra fokusområden för hållbarhet presenteras här.

Mer information

Hållbart boende i HSBs nyproduktion

Idag följs alla nyproduktionsprojekt upp och mäts mot hållbarhetsmålen i HSBs hållbarhetsros och index. Hållbarhetsrosen är ett verktyg som visualiserar hur väl projekten presterar inom de åtta hållbarhetsmålen. Hållbarhetsindexet är en poängsatt sammanvägning av projektens hållbarhetsaspekter. Indexet innehåller en basnivå som är mer ambitiös än gällande lagar, regler och branschnormer. Målet är att alla nya projekt ska nå basnivån och att flera ska gå före med ytterligare åtgärder. För att uppnå godkänt resultat enligt basnivån krävs exempelvis solceller, laddstolpar för elbilar och beräkning av grönytor och klimatpåverkan.

En viktig del i HSBs hållbarhetsindex är miljöcertifiering enligt Miljöbyggnad, en certifiering som HSB använder sedan många år tillbaka. Målet är att alltid nå byggnadsbetyg silver. Det är den nivån HSBs basnivå utgår ifrån tillsammans med flera ytterligare hållbarhetsaspekter som inte omfattas av Miljöbyggnad, såsom utemiljö, social hållbarhet och hållbart resande.

Hållbara tekniska förvaltningstjänster

Under 2018 tog vi fram ett verktyg för självskattning av våra tekniska tjänster med avsikt att kunna mäta hur hållbara de är. Detta har resulterat i en checklista som HSB-föreningarna använder för utvärdering. Mätningen för 2020 var den tredje i ordningen, och gjordes med en förenklad enkät. Resultatet visar att 72 procent av de utvärderade tekniska tjänsterna bedöms vara hållbara utifrån HSB-föreningarnas självskattning. 20 av 26 HSB-föreningar deltog i utvärderingen. Av dessa 20 föreningar utvärderade sju föreningar 11-16 tjänster, fem föreningar 8-10 tjänster och åtta föreningar 2-7 tjänster. Att det är stor variation i antal utvärderade tjänster gör att resultatet blir osäkert och kräver en djupare analys. Ambitionen är att under 2021 ytterligare förbättra verktyget och stödet i att självskatta de tekniska tjänsterna ur ett hållbarhetsperspektiv.

Läs även om hur vi bedömer våra leverantörer och entreprenörer och stöttar dem i arbetet med att hållbarhetssäkra sina verksamheter.

Energitjänster

Ett område som HSB lägger mycket kraft på är att erbjuda energitjänster. Det som skiljer oss och våra lösningar från många andra i branschen är att vi arbetar från ax till limpa, det vill säga från utredning och analys till installation, driftsättning och löpande uppföljning. En viktig del i dessa tjänster är just det löpande arbetet, där vi kan identifiera avvikelser i energianvändningen.

HSB tar ett helhetsgrepp på energianvändningen med fokus på långsiktighet, miljöpåverkan och kostnadsneutralitet. Resultatet för HSBs bostadsrättsföreningar blir lägre kostnader och miljöpåverkan, men också andra positiva effekter såsom bättre inomhusklimat.

Solel – fördubbling

Under 2020 har flera solelanläggningar installerats hos HSBs bostadsrättsföreningar och i HSBs egna fastigheter. Hos HSBs bostadsrättsföreningar fanns vid årets slut 16 697 kW installerad effekt, en ökning med 105 procent från 2019 (8 153 kW). I HSBs hyresfastigheter fanns 2780 kW, en ökning med 55 procent från 2019 (1 789 kW). Vid årets slut fanns i hela HSB 18 477 kW installerad effekt, vilket innebär en ökning med 96 procent jämfört med 2019 (9 942 kW).

Laddpunkter – mer än en fördubbling

Ytterligare en tjänst där efterfrågan har tilltagit under 2020 är installation av laddpunkter för elbilar och elhybrider. Vid slutet av året fanns totalt 1 683 laddpunkter i HSBs bostadsrättsföreningar, en ökning med 300 procent sedan 2019 (736). Denna dramatiska ökning beror dels på att det görs många installationer, dels på bättre insamling av data. I HSBs egna hyreslägenheter fanns vid årets slut totalt 277 laddpunkter, en ökning med 45 procent sedan 2019 (191). Totalt i hela HSB fanns 1 960 laddpunkter, en ökning med 111 procent sedan 2019 (927).

Checklista hållbarhet för bostadsrättsföreningar

Under året har vi sett en allt större efterfrågan från medlemmar och bostadsrättsföreningar på stöd för hur de kan arbeta mer hållbart. Mot bakgrund av detta har HSB Stockholm tagit fram checklistan En hållbar brf, som innehåller korta punkter kring hur man som bostadsrättsförening kan komma igång och vilka områden man bör fokusera på. Checklistan innehåller tips om alltifrån att utse en hållbarhetsansvarig till att genomföra en energikartläggning.

Klimatanpassning – en guide för bostadsrättsföreningar

HSB Riksförbund har tagit fram en guide för hur bostadsrättsföreningar kan säkra sina byggnader till följd av konsekvenserna av ett förändrat klimat med en allt varmare atmosfär och hav, minskad mängd snö och is och höjd havsnivå. Något som drabbar både enskilda människor och samhället i stort. Försäkringsbolagen ser en tydlig trend mot ökade kostnader för väderrelaterade material- och personskador.

Mot bakgrund av detta finns behov av att arbeta förebyggande utifrån den kunskap som finns. I guiden finns information om hur en bostadsrättsförening kan komma att påverkas och vägledning kring lämpliga åtgärder för byggnader, gårdar och mark utifrån fastighetens läge och förutsättningar. Klimatanpassningsguiden är publicerad på Mitt HSB (inloggat läge).

HSB Living Lab 

Innovativa, hållbara och smarta lösningar är en viktig pusselbit till framtidens hållbara samhälle och det goda boendet. För att ligga i framkant driver HSB en innovationsarena, HSB Living Lab, tillsammans med bland annat Chalmers tekniska högskola i Göteborg. I HSB Living Lab bor nära 40 personer permanent, samtidigt som hela huset är ett laboratorium där forskning pågår dygnet runt. Det är en unik testbädd där forskning kring framtidens hållbara boende sker i en verklig boendemiljö. Hittills har cirka 120 projekt startat i HSB Living Lab inom allt från delningsekonomi, energieffektivisering, bättre vattenhantering, hållbara beteenden och digitalisering till cirkulär ekonomi och återvinning av byggmaterial. Läs mer om HSB Living Lab.

Systematiskt miljöarbete – mer ansträngning behövs

Under 2020 bedrev 13 av 26 HSB-föreningar ett systematiskt miljöarbete, vilket bland annat innebär att HSB-föreningen har en miljöpolicy, definierade miljömål, och en miljöhandlingsplan. Åtta HSB-föreningar är miljöcertifierade enligt ISO 14001:2015 och tre är miljödiplomerade enligt Svensk Miljöbas.

HR20_grafer_webb_-13_Systematiskt_miljöarbete_L.jpg
Klicka på grafen för större format.

Kvalitet ger nöjda kunder

Under 2020 hade 14 av 26 HSB-föreningar ett systematiskt kvalitetsarbete. Detta innebär bland annat en formulerad kvalitetspolicy och kvalitetsmål samt att ha rutiner, processer och uppföljningar för att säkerställa kvalitet i leveransen till våra kunder och medlemmar. Nio HSB-föreningar är kvalitetscertifierade enligt ISO 9001:2015. 

HR20_grafer_webb_-12_Systematiskt_kvalitetsarbete_L.jpg
Klicka på grafen för större format.

HSBs vision för nyproduktionsverksamheten innebär att vi strävar efter att bygga felfritt. Vi arbetar för att säkerställa hög kvalitet och nöjda kunder, från projektidé genom projektering och produktion, till inflyttning i den färdiga bostaden och överlämning till förvaltningsverksamheten. Nyproduktionsprocessen omfattar allt från rollbeskrivningar, rutiner, mallar och interna verktyg till checkpunkter och beslutsprocess.

Att våra kunder som flyttar in är nöjda är väldigt viktigt för oss. Det faktum att vi har nyproduktion över hela landet, kombinerat med lokal närvaro och ett målmedvetet och engagerat arbete för att möta våra kunder, har gett resultat: HSB får fina betyg i Nöjd kundindex* (NKI) och vi har länge legat i topp bland mest nöjda kunder vid garantimätningen två år efter inflyttning. Faktorer som mäts är bland annat personal, information, pålitlighet och själva bostaden. 

*Prognoscentret är ett oberoende marknadsanalysföretag som har specialiserat sig på den nordiska bygg- och fastighetsmarknaden. Undersökningen har genomförts i samarbete med branschens aktörer och grundas på sammanlagt 11 000 svar från bostadsköpare. Prognoscentrets branschmätning görs årligen och följer allmän praxis inom nöjdhetsmätningar och resultaten är därmed jämförbara med NKI-värden från till exempel Svenskt Kvalitetsindex.