Samordning och digitalisering med HSB Affärsstöd

HSB Affärsstöd är HSBs gemensamma resurs för att samordna, utveckla och förvalta processer och IT-stöd som behövs för att skapa nytta och värde för kunder och medlemmar.

HSB Affärsstöd är HSBs gemensamma nav för att säkerställa ökad effektivitet och tillväxt i en digital tid. Bolaget ansvarar för leverans och support av kundorienterade IT-tjänster och -lösningar till HSB-föreningar och -bolag. HSB Affärsstöd leder också utvecklingen av HSBs digitala processer, vilket innebär att samtidigt som nya digitala tjänster etableras ska befintliga system och tjänster fortsätta att vidareutvecklas.

Jesper Josbrant, vd HSB Affärsstöd, belyser här i korthet året som gick:

Vilka var de stora händelserna under 2016 inom HSB Affärsstöd?

– Vi har haft ett fortsatt högt tempo i arbetet med HSBs digitalisering och med utveckling av nya IT-tjänster. Under året implementerades också ett nytt ledningssystem för gemensam affärs- och verksamhetsutveckling i HSB.

– Under 2016 utökades HSB Affärsstöds verksamhet med HSBs inköpsfunktion och även med samordningsansvar för HSB-föreningarnas verksamhetsnära utvecklings- och förvaltningsbehov.

Hur relaterar 2016 års aktiviteter till HSBs kärnvärden ETHOS och till hållbarhet?

– Det som framförallt väger tungt i vår verksamhet är kopplat till bokstäverna T, H, och S i HSBs värdegrund ETHOS – trygghet, hållbarhet och samverkan. HSB Affärsstöds fokus ligger på att i samverkan med HSB-föreningarna ta fram gemensamma, hållbara och trygga lösningar.

Vad innebär HSB Affärsstöds arbete för HSBs intressenter?

– HSB Affärsstöds verksamhet är en avgörande faktor för att vi tillsammans ska lyckas med HSBs verksamhetsmål. En fortlöpande och uppdaterad digitalisering är en förutsättning för att HSB ska hålla sin position på en marknad i snabb förändring, avslutar Jesper Josbrant.