Gemensamma inköp – medlemsnytta genom samordning

Samordnade inköp har under 2016 gett stora besparingar för HSBs kunder och medlemmar. I inköpsverksamheten läggs stor vikt vid systematiskt miljöarbete, kvalitetssäkring och socialt ansvarstagande genom alla led.

HSBs inköpsverksamhet erbjuder en lång rad varor och tjänster till förmånliga priser för såväl HSB-föreningar och -bolag som HSBs bostadsrättsföreningar och enskilda medlemmar. Genom de olika verksamheternas styrgrupper identifieras de områden där samordnad upphandling och ramavtal med utvalda leverantörer skapar störst medlems-, kund- och affärsnytta. 

Johan Ström, Strategisk projektledare HSB Riksförbund, belyser här i korthet året som gick:

Vilka var de stora händelserna under 2016 inom HSBs inköpsverksamhet?

– Under 2016 slutfördes arbetet med att ta fram ett HSB-gemensamt ledningssystem för gemensam utveckling och förvaltning. Detta innebär att HSBs verksamheter identifierar och driver gemensamma utvecklingsfrågor på ett strukturerat sätt, från idé till färdig tjänst. Genom att arbeta smart med våra inköp så skapar vi stordriftsfördelar, men vi kan även se till att skapa ännu bättre förutsättningar för HSB att arbeta på ett långsiktigt hållbart sätt, säger Johan Ström.

– Inköpsavdelningen har på uppdrag av verksamheten under det gångna året genomfört ett stort antal upphandlingar. Upphandlingar och leverantörsförhandlingar 2016 gav avtalsbesparingar på ca 100 MSEK för HSB och våra intressenter. Totalt för 2015 och 2016 har besparingar på ca 270 MSEK uppnåtts.

– Inköpsavdelningen erbjuder drygt 100 ramavtal inom bland annat HR, IT, kommunikation, drift, underhåll och erbjudanden till våra medlemmar.