Medlemmarna – kärnan i HSBs verksamhet

Medlemmarna bygger tillsammans kooperationen HSB. Representanter från de regionala HSB-föreningarna samverkar i ett medlemsnätverk som har fokus på medlemsfrågor och att leverera ett tydligt medlemsvärde med utgångspunkt i HSBs kärnvärden.

Under 2016 hade medlemsnätverket fokus på bl.a. den gemensamma verksamhetsutvecklingen samt ökad samordning av HSBs medlemserbjudande.

Test

Anders Högelius, styrgruppsordförande för verksamhetsområde medlem, belyser här i korthet året som gick:

Vilka var de stora händelserna under 2016 i medlemsnätverket?

– Medlemsnätverket etablerade under året en styrgrupp för verksamhetsområde medlem. Styrgruppen är en aktiv del för att säkerställa en hållbar medlemshantering som är gemensam för alla HSB-medlemmar i Sverige, säger Anders Högelius.

– Under året genomfördes en parlamentarisk utredning med syfte att besvara frågeställningar om hur beslutsprocesser och motionshantering mellan HSB-stämmor ska snabbas upp och hur demokratin ska breddas. Den parlamentariska utredningen har även sett över styrelsesammansättning och storlek.

– Medlemsnätverket påbörjade under 2016 också en medlemsutredning med uppgift att identifiera hur ett framtida attraktivt medlemskap i HSB ska se ut.

Hur relaterar 2016 års aktiviteter till HSBs kärnvärden ETHOS och till hållbarhet?

– Samtliga deltagare i medlemsnätverket verkar för att förmedla ETHOS och för att bidra till att våra bostadsrättsföreningar också genomsyras av HSBs kärnvärden. Medlemsnätverket är en viktig länk mellan organisationen HSB och de enskilda medlemmarna, som ju är kärnan i hela HSBs verksamhet.