Ansvar genom hela leverantörskedjan

HSB har höga ambitioner vad gäller att ta ansvar för och arbeta med hållbarhet i hela leverantörskedjan. Med många leverantörer är det en utmaning. Därför ställer vi tydliga krav på miljömässigt och socialt ansvarstagande hos våra samarbetspartners.

Bostadsmarknaden har traditionellt en hög andel leverantörssamarbeten. HSB har ramavtal med cirka 130 olika leverantörer, inom exempelvis förvaltning och nyproduktion. Med många leverantörer följer ett ansvar att främja ansvarstagande i leverantörskedjan. Det gör vi dels genom att genomföra en noggrann leverantörsbedömning vid val av nya leverantörer, där leverantörerna ska uppfylla högt uppsatta hållbarhetskrav, dels genom att löpande utvärdera och följa upp att befintliga leverantörer når upp till kraven. De regionala HSB-föreningarna och bolagen rekommenderas att arbeta med målet att alla HSBs leverantörer är hållbarhetssäkrade 2023. Utfall på målet kommer att redovisas framöver.

Mer information

Hållbarhet värderas högt i val av leverantörer

Vid upphandling av nya leverantörer centralt inom HSB används sedan flera år tillbaka en noggrann leverantörs- och riskbedömning för att säkerställa att de uppfyller HSBs krav. Samtliga leverantörer får besvara en självskattningsenkät som bland annat innefattar hur de arbetar med miljö, mänskliga rättigheter, arbetsförhållanden och antikorruption. Självskattningsenkäten går i linje med HSBs gemensamma uppförandekod för samarbetspartners och leverantörer, som antogs av HSBs förbundsstyrelse under 2017.

10 av 18 svarande (av totalt 33 tillfrågade) HSB-föreningar och bolag har antagit HSBs uppförandekod för samarbetspartners och leverantörer. 8 regionala HSB-föreningar har en egen uppförandekod.

Under 2017 implementerade två bolag HSBs centrala leverantörsbedömningsverktyg, vilket innebär att totalt sju regionala HSB-föreningar och bolag hade implementerat verktyget vid årets slut. Förhoppningen är att fler ansluter sig under 2018. Vi har fått önskemål från leverantörer om större samordning mellan centrala och lokala avtal. Därför jobbar vi nu med att säkerställa bättre rutiner inom verksamheten.

En stor utmaning är att säkerställa att tredje och fjärde led i leverantörskedjan arbetar på ett hållbart sätt. Leverantörerna förväntas skriva under uppförandekoden och implementera rutiner för att säkerställa att den följs, men också ha rutiner för att se till att kraven efterlevs i den egna leverantörskedjan. HSB är även en aktiv deltagare i framtagandet av kriterier för socialt ansvar för byggprodukter, som nyligen har utvecklats inom det branschgemensamma webbverktyget Byggvarubedömningen.

 

Uppföljning och avvikelser

HSB genomför uppföljande enkäter hos samtliga ramavtalsleverantörer vart tredje år. Minst en gång per år träffar HSB ramavtalsleverantörerna där hållbarhetskrav i avtalen följs upp. I intressentdialogen framkom önskemål om att HSB ska genomföra audits, vilket vi nu ser över. Om avvikelser upptäcks ställer vi krav på att de åtgärdas och vi inför tätare kontroller för att säkerställa resultat, vid behov även hos leverantörens underleverantörer. Om avvikelsen är stor och vi inte ser en möjlighet till snabb förbättring byts leverantören ut.

Tack vare våra noggranna leverantörsbedömningar har vi välfungerande samarbeten med våra leverantörer och hade under 2017 inga rapporterade avvikelser.

 

God affärsetik och motverkan av korruption

Med många samarbeten och upphandlingar följer korruptionsrisker, vilket gör antikorruption och en god affärsetik till viktiga frågor för HSB. För att motverka korruption kräver vi, i uppförandekoden och avtal, att våra leverantörer ska ha nolltolerans mot korruption och tagande och givande av mutor. De ska även ha etablerade rutiner för att förhindra oegentligheter i den egna verksamheten, hos konsulter och underleverantörer. Vi önskar också att leverantörerna utbildar sina egna medarbetare om antikorruption och affärsetik.