Tillväxt av hållbara tjänster och produkter

Med attraktiva erbjudanden, som också är resurseffektiva och har låg klimatpåverkan, vill vi göra det enklare för våra medlemmar och kunder att välja oss och tillsammans göra skillnad.

Vi på HSB är stolta över att vi under nästan 100 år har skapat det goda boendet, och vi kommer naturligtvis att fortsätta vårt arbete i många år framöver. Vårt fokusområde hållbara tjänster och produkter handlar om att hållbarhetssäkra befintliga tjänster och produkter och att utveckla nya innovativa erbjudanden. Målet är att öka andelen hållbara tjänster och produkter i relation till total omsättning i förvaltning, nyproduktion, medlem, fastighet och finans.

Mål_Utfall_2018_Hållbara_tjänster_och_Produkter.png

Utöver de gemensamma målen rekommenderas HSB-föreningarna och bolagen att arbeta med målet:

  • Alla HSBs leverantörer är hållbarhetssäkrade 2023


Goda exempel inom våra fyra fokusområden för hållbarhet presenteras här.

Mer information

Hållbara tjänster och produkter för framtidens boende

Under 2018 har vi arbetat med att ta fram ett verktyg för inventering av våra tjänster och produkter, för att kunna mäta hur hållbara de är. Detta har resulterat i en checklista som HSB-föreningarna använder och i år har fokus varit på att utvärdera våra tekniska tjänster. Mätningen 2018 var den första som genomfördes och mätte HSBs tekniska tjänster. Resultatet visar att 75% av HSBs tekniska tjänster bedöms hållbara utifrån HSB-föreningarnas självskattning. Notera att endast 15 HSB-föreningar deltog i utvärderingen, att varierande antal tjänster utvärderats och en djupare analys behöver göras av det inrapporterade underlaget. Ambitionen är att 2019 mäta fler och kunna redovisa ett totalt resultat där fler områden inkluderats.

Energitjänster

Ett område som HSB lägger mycket kraft på är att erbjuda hållbara energitjänster. Det som skiljer oss och våra lösningar från många andra i branschen är vårt tillvägagångssätt som innebär att vi arbetar från ax till limpa, det vill säga från utredning och analys till installation, driftsättning och löpande uppföljning. En viktig del i dessa tjänster är just det löpande arbetet och övervakningen av energianvändningen, där vi kan identifiera avvikelser såsom vattenläckor eller andra fel.

Vi tar ett helhetsgrepp på energin med fokus på långsiktighet, miljöpåverkan och kostnadsneutralitet. Resultatet för våra kunder blir lägre kostnader och mindre miljöpåverkan, men också andra positiva effekter såsom bättre inomhusklimat.

Solel

Under 2018 har flera solelanläggningar installerats på HSBs egna fastigheter och bostadsrättsföreningar, i slutet av året fanns totalt har 6350 kW installerad effekt. HSB står för omkring 1,5 procent av Sveriges totala solelförsörjning, något som till stor del har möjliggjorts genom stort intresse hos våra medlemmar – vilket gagnar både klimatet och fastigheternas elkostnader.

Laddstolpar 

Ytterligare en tjänst där efterfrågan tilltagit under 2018 är installation av laddstolpar. Vid slutet av året finns totalt 524 laddpunkter i HSBs bostadsrättsföreningar och egna hyresfastigheter. HSB Värmland är en av de regioner som satsat stort på laddstolpar, det är också den region med flest energiavtal. 2018 belönades HSB Värmland med Karlstads kommuns klimatpris. Priset går till initiativ som gör något gott för miljön, något som HSB Värmland gör genom sina innovativa energitjänster. Genom smarta styrningar och lösningar sänks effekttoppar för både el och värme.

HSB Living Lab 

Nya, innovativa och smarta lösningar är en viktig pusselbit i framtidens hållbara samhälle och det goda boendet. För att ligga i framkant bedriver HSB ett innovationsprojekt, HSB Living Lab, tillsammans med bland annat Chalmers tekniska högskola i Göteborg. I HSB Living Lab bor ett 30-tal personer permanent, samtidigt som hela huset är ett laboratorium där forskning pågår dygnet runt. Det är en unik testbädd där forskning sker i en verklig boendemiljö. Hittills har cirka 70 projekt startat i HSB Living Lab inom allt från delningsekonomi, energieffektivisering, bättre vattenhantering och digitalisering till cirkulär ekonomi och byggmaterial. Läs mer om HSB Living Lab.

Läs mer om hur vi bedömer våra leverantörer och entreprenörer och stöttar dem att hållbarhetssäkra sina verksamheter.

Ökat systematiskt miljöarbete

Under 2018 hade 16 av 27 HSB-föreningar ett systematiskt miljöarbete, varav två är nya sedan 2017. Det kan bland annat innebära att HSB-föreningen har en formulerad miljöpolicy, miljöhandlingsplan och genomför regelbundna miljöutbildningar. 8 HSB-föreningar är miljöcertifierade enligt ISO 14001 och 3 är miljödiplomerade med Miljödiplom.

HR18_graf_Systematiskt_miljöarbete.png

Kvalitet ger nöjda kunder

Under 2018 hade 17 av 27 HSB-föreningar ett systematiskt kvalitetsarbete, varav två tillkommit sedan 2017. Detta innebär bland annat en formulerad kvalitetspolicy och kvalitetsmål samt att ha rutiner, processer och uppföljningar för att säkerställa kvalitet i leveransen till våra kunder. 9 HSB-föreningar är kvalitetscertifierade enligt ISO 9001. 

HR18_graf_Systematiskt_kvalitetsarbete.png

Nollfelsvision  för nybyggda bostäder

HSB har en nollfelsvision i nyproduktionsverksamheten, vilket innebär att vi strävar efter att bygga felfritt. Vi arbetar för att säkerställa hög kvalitet och nöjda kunder, från projektidé genom projektering och produktion, till inflyttning i den färdiga bostaden och överlämning till förvaltningen. Nyproduktionsprocessen omfattar allt från rollbeskrivningar, rutiner, mallar och interna verktyg till checkpunkter och beslutsprocess.

Att våra kunder som flyttar in är nöjda är väldigt viktigt för oss. Det faktum att vi har nyproduktion över hela landet, kombinerat med lokal närvaro och ett målmedvetet och engagerat arbete för att möta våra kunder, har gett resultat: HSB får fina betyg i Nöjd kundindex (NKI. 2018 kom HSB på en tredjeplats i klassen Sveriges mest nöjda kunder vid inflyttning och vi har länge legat i topp bland mest nöjda kunder vid garantimätningen två år efter inflyttning. Mätningen omfattar kundnöjdheten i nyproduktionsprojekt med inflyttning 2018. Faktorer som mäts är bland annat personal, information, pålitlighet och själva bostaden. 

HSB Future

Ett exempel på hur HSB jobbar för att optimera kvaliteten och kostnadseffektivisera bostäderna är konceptet HSB Future. Under 2018 har HSB Bostad, med utgångspunkt i HSB Future 2.0, utvecklat en generell produktplattform. Den används för att styra, kontrollera, repetera och återanvända goda exempel, vilket ger färre brister och snabbare byggprocesser. Läs mer om HSB Future.

Om mätningen: Mätningen görs av Prognoscentret, som är ett oberoende marknadsanalysföretag som har specialiserat sig på den nordiska bygg- och fastighetsmarknaden. Mätningen har genomförts i samarbete med branschens aktörer och grundas på närmare 11 500 svar från bostadsköpare. Prognoscentrets branschmätning följer allmän praxis inom nöjdhetsmätningar och resultaten är därmed jämförbara med NKI-värden från t.ex. Svenskt Kvalitetsindex.