Varför ska man välja HSB Landskronas ekonomiska och administrativa tjänster?
Med den digitala kundportalen Mitt HSB utför ni ert uppdrag av bostadsrättsföreningens ekonomi.
Dygnet runt har ni tillgång till e-tjänster som underlättar styrelsearbetet. Här finns uppdaterad information om till exempel fakturor, avier och överlåtelser, men även årets budget, senaste resultat- och balansräkningen och liknande. Ni loggar in smidigt och säkert med hjälp av Bank-ID – när det passar er.
Få full koll på bostadsrättsföreningens löpande bokföring.
Vi hanterar bostadsrättsföreningens löpande bokföring enligt gällande lagar, regler och seder. Digitala bokföringsutdrag med aktuella rapporter som enkelt nås via Mitt HSB. Till exempel, saldolista, resultatrapport, huvudbok, balansrapport, likvidrapport, lånerapport och placeringar. Vi erbjuder likviditetsrapporter om föreningen vill säkerställa långsiktig planering av likvida medel.
Ett digitalt flöde av förkonterade fakturor som attesteras av styrelsen via Mitt HSB.
Vi administrerar fakturor och ser till att de konteras enligt kontoplanen. Utbetalning görs på sista betalningsdag efter attest via Mitt HSB.
Framtagning av bokslut och årsredovisning som uppfyller lagkraven.
Styrelsen fyller i en mall för förvaltningsberättelsen. Därefter tar vi fram ett grundläggande förslag till förvaltningsberättelse, resultat- och balansräkning med tillhörande noter och kassaflödesanalys. Vi förser revisorn med underlag för revision och besvarar frågor. Granskning av förslag och önskade ändringar samt digital signering görs enkelt av styrelsen.
Ett väl underbyggt förslag till budget för det kommande året. Vi erbjuder även flerårsbudget.
Ni får förslag till årsbudget avseende intäkter och kostnader före vi går in i aktuellt budgetår. Inför budgetarbetet kontrollerar vi kommande höjningar som era större leverantörer planerar inför kommande år. I budgetförslaget erhåller ni även förslag till eventuell avgiftshöjning.
Vårt ekonomiska avtal omfattar även registrering av er uppdaterade underhållsplan.
Underhållsplanen är avgörande för att kunna ta fram en väsentlig budget så att ni planerar för kommande underhåll/investeringar och säkerställer att ni har långsiktigt hållbar ekonomi i er förening. Vi har projektledare som har hög kompetens inom underhållsområdet för fastigheter.
Vi tillhandahåller en digital tjänst via Mitt HSB där ni registrerar era arvoden, utlägg och andra ersättningar.
Vi rapporterar in arbetsgivaravgifter och inkomstskatter till Skatteverket.
Förteckning över föreningens lån - alltid tillgängligt via Mitt HSB.
Vi för en tydlig förteckning över föreningens lån, reskontra, betalningsterminer, ränte- och amorteringsvillkor och bevakning av förfallotider.
Vi tillhandahåller placering av överskottlikviditet till en förmånlig ränta.
I Mitt HSB kan ni enkelt placera överskottslikviditet på 3, 6 eller 12 månader till en bra ränta.
Deklarationer:
Beräkning och hantering av skatter.
Vi beräknar och hanterar inbetalning av preliminär fastighetsskatt och kommunal fastighetsavgift för föreningens fastigheter. Vi ombesörjer hantering av föreningens inkomstdeklaration.
Moms:
Beräkning och hantering av moms.
Vi har stor erfarenhet av momshantering avseende IMD, laddstolpar, solceller, momspliktiga lokaler och extern uthyrning av parkeringsplatser.
Uppdaterad medlemsförteckning i enlighet med bostadsrättslagen.
Vi för en medlemsförteckning i enlighet med bostadsrättslagen. Vi upprätthåller också en förteckning över hyreslägenheter, lokaler, garage- och parkeringsplatser samt över hyresgäster och hyror. Uppgifterna finns tillgängliga via kundportalen Mitt HSB.
Avgifts‑ och hyresavier – från garage till bostäder.
Vi distribuerar avgifts‑ och hyresavier för bostäder, lokaler, förråd, parkeringsplatser och garageplatser. Föreningens bostadsrättshavare och hyresgäster kan enkelt betala och erhålla sin faktura genom sedvanliga kanaler. Ni hittar uppdaterade saldo- och restlistor via kundportalen Mitt HSB. Vid obetalda avgifter hanterar vi påminnelse- och inkassoprocessen.
Enkel digital process för överlåtelser med alla inblandade parter i samma flöde och en besvärsfri, digital process för hantering av panter.
Via kundportalen Mitt HSB finns information för att hantera och säkerställa formkrav vid överlåtelse av bostadsrätt. Vi tillhandahåller information om föreningens stadgar och ekonomi och medverkar till att köpare av bostadsrätt ansöker om medlemskap hos bostadsrättsföreningen samt att säljare utträder. Vi ser också till att Skattemyndigheten och säljare får kontrolluppgift vid överlåtelse av bostadsrätt.
Vi uppdaterar löpande lägenhetsförteckningen med aktuella panter, underrättar pantinnehavare om eventuella skulder och upprätthåller en förteckning över pantnoteringar. Styrelsen når allt via kundportalen Mitt HSB.
Vi erbjuder digital lösning för köhantering.
Vår digitala lösning för köhantering hanterar automatiskt kö för uthyrning av parkerings- och garageplatser samt digital avtalsteckning för platserna.