Brandskyddsplan

Senast uppdaterad 2020-06-29
Version 2

1. Bakgrund
Ansvaret för att upprätta och arbeta efter en brandskyddsplan åligger sedan 2004 fastighetsägaren enligt Lag (2003:778) om skydd mot olyckor.
”2 § Ägare eller nyttjanderättshavare till byggnader eller andra anläggningar skall i skälig omfattning hålla utrustning för släckning av brand och för livräddning vid brand” I en bostadsrättsförening är det styrelsen som har ansvaret.

2. Syfte
Denna brandskyddsplan beskriver det förebyggande och avhjälpande brandskyddsarbete som styrelsen planerar och genomför i bostadsrättsföreningen HSB BRF Räven i Örebro.

3. Omfattning
Denna brandskyddsplan omfattar samtliga lägenheter, förråd, lokaler och gemensamhetsutrymmen i föreningen samt garage.

4. Giltighet
Denna brandskyddsplan gäller fr.o.m. 2020-12-05 och tills vidare. Vid revidering ges planen nytt versionsnummer.

5. Ansvar
Styrelsen ansvarar för att åtgärder och insatser planeras och genomförs enligt plan. Ansvarig kontaktperson mot tillsynsmyndigheter och räddningstjänst är ordförande i föreningen. Ansvariga kontaktpersoner för beställning av, och tecknande av avtal för, heta arbeten är ordförande och samtliga ledamöter i styrelsen. Utförare av heta arbeten skall inneha brandskyddsföreningens behörighet för heta arbeten. Observera att behörigheten har en giltighetstid på 5 år som också skall kontrolleras vid beställning. Styrelsen tillser att samarbetspartners för fastighetsskötsel, underhåll, reparationer och liknande känner till innehållet i denna plan och verkar för att bidra till brandskyddsarbetet. För fastighetsskötare innebär detta bland annat att tillse att samtliga ingångar till fastigheten är åtkomstbara, skottas vid behov och inte blockeras av material eller fordon. Information om vem som är ordförande samt vilka ledamöterna i styrelsen är hittar man på hemsidan, https://www.hsb.se/malardalarna/brf/raven/

6. Förebyggande brandskyddsarbete
Styrelsen ansvarar för att:
·Vid behov beställa och genomföra bostadstillsyn av förråd, lokaler och gemensamhetsutrymmen tillsammans med räddningstjänsten. Kontaktperson Räddningstjänsten Telefon: 010-176 20 00 E-post: info@nerikesbrandkar.se
·Kontroll av brandsläckare utförs varje år, Firesafe Örebro Telefon: 010-155 09 50 .

Vicevärd i HSB BRF Räven i Örebro kontrollerar att detta blir utfört.

Det finns brandsläckare i,
Garage (1st i mitten av garaget),
Entré tvättstuga Manillagatan 32 (1st direkt innanför ytterdörr),
I källaren på Rudbecksgatan 43 (ingång via yttre källardörr, passera första rummet så finns den i mitten av nästa rum),
1st direkt innanför dörr till tvättstuga Trädgårdsgatan 23,
1st direkt innanför dörr till bastu Trädgårdsgatan 23.
Föreningslokalen 1st direkt innanför ytterdörr.

Dörren till bastu kan öppnas dygnet runt med lägenhetsnyckel.

Varje medlem ansvarar för att:
·
man har minst en fungerande brandvarnare och vid behov köpa in och byta batteri i lägenhetens brandvarnare.
· Om man saknar en fungerande brandvarnare så kontaktar man styrelsen eller vicevärd.
· Tillse att brandfarliga vätskor och gaser bara förvaras i mindre mängder på balkongerna och i förråd. Brandfarliga vätskor får inte överskrida 10 liter, gasolbehållare max 5 liter.
· Hålla dörrar till förråd, lokaler och gemensamhetsutrymmen stängda.
· Vid upptäckt eller kännedom om brand, varna dem som är i fara och vid behov tillkalla hjälp.
· Känna till vart brandsläckarna är placerade i föreningen.
· om man använt en brandsläckare så kontaktar man styrelsen.

7. Avhjälpande brandskyddsarbete
Följande information distribueras till samtliga nya medlemmar i samband med inflyttning. Informationen finns även att hämta på föreningens hemsida.

Om det börjar brinna
Agera direkt
Eftersom en brand kan växa fort gäller det att agera direkt. Det är när branden fortfarande är liten som man har chans att släcka själv. Tänk igenom före hur du ska bete dig och ta dig ut om det börjar brinna. Grundregeln är:

RÄDDA -VARNA -LARMA -SLÄCK

Brand i kastrull
Skulle det börja brinna i en kastrull, flytta den från plattan och kväv branden med ett lock, stekpanna eller ugnsplåt. Använd aldrig vatten om det brinner i margarin eller olja, då ”exploderar” det brinnande fettet. Det blir en våldsam brandspridning och du kan bli allvarligt brännskadad.

Brand i TV
Vid brand i TV:n, dra ut kontakten. Släck med en handbrandsläckare eller genom att hälla på vatten. Stäng dörren till rummet där TV:n är placerad.

Annan brand
Är branden liten, försök att släcka, men ta inga onödiga risker. Finns handbrandsläckare till hands, ryck ur sprinten, närma dig branden i låg ställning och spruta mot det som brinner, inte mot lågorna.
Håll dig under röken.

När du inte kan släcka själv
Har du ingen möjlighet att släcka på ett säkert sätt är det viktigaste att du snabbt tar dig ut. Stäng dörren till rummet där det brinner och stäng också lägenhetsdörren när alla kommit ut. Larma 112 och varna grannarna.

Behövs hjälp – larma 112
Behövs hjälp, ring 112. Då hamnar du hos en larmoperatör på SOS-centralen. För att få den bästa och snabbaste hjälpen svara på operatörens frågor om vad som har inträffat, var det har hänt, vilket telefonnummer du ringer ifrån och så vidare. Hjälpen blir inte försenad för att du svarar på många frågor. När du pratar med en operatör, larmar en annan samtidigt räddningstjänsten och skickar den till platsen.
Möt upp när hjälpen kommer för att visa vägen och spara tid.

8. Avhjälpande brandskyddsarbete

Genomförda förebyggande brandskyddsåtgärder:
-påminna samtliga boende om att testa sina brandvarnare en gång per år via internt informationsbrev. - Varje år genomföra kontroll av föreningens brandsläckare och brandvarnare.