Vattenskada

 

 

 

DET AKUTA SKEDET När en skada uppkommer finns ofta inte mycket tid att tänka. Är det ett stigande stamstopp eller en brusten vattenledning är det viktigt att agera för att minimera skadorna. Vem som ska stå för kostnaden för sådana tjänster får avgöras i efterhand. I mindre akuta situationer, exempelvis en skada som uppkommit smygande på grund av dåliga tätskikt, hinner man analysera situationen bättre redan från början. Men det är ändå viktigt att vidta alla relevanta åtgärder så snart det är möjligt. Det får inte bli så att skadan förvärras på grund av brist i rutinerna eller på grund av att parterna inte kommer överens om vem som ska göra vad.

 

BOSTADSRÄTTSFÖRENINGEN ANSVARAR ALLTID FÖR TRE U

•Utredning

•Utrivning

•Uttorkning

Undantag: Om det är tydligt att en bostadsrättshavare har förorsakat skadan genom försumlighet eller vållande kan föreningen kräva ersättning av bostadsrättshavaren för sin självrisk. Den som enligt stadgarna ska underhålla något ansvarar också för att betala för det. Men i vissa fall kan det föreligga försumlighet eller vållande. Det kan vara en bostadsrättshavare som fortsätter att duscha mot ett skadat ytskikt eller en förening som inte byter avloppsstammar fast det är känt att de sedan länge är uttjänta.

 

Processen

  1. Bostadsrättshavare kontaktar föreningen/jouren.
  2. Föreningen skickar ut entreprenör och åtgärdar det akuta.
  3. Föreningen anmäler till försäkringsbolag
  4. Bostadsrättshavare anmäler till sitt försäkringsbolag
  5. Föreningen får besked om ansvarsfördelning av sitt försäkringsbolag. Protokoll och försäkringsbrev delas ut till boende. Medlem meddelar sitt försäkringsbolag om denne varit vållande till skadan.
  6. Föreningen påbörjar sitt ansvarsområde.

•Utredning

•Utrivning

•Uttorkning

Det är viktigt att ha i minnet att föreningens ansvar slutar här. Föreningen har inte ansvar för att återställa tätskikt, ytskikt eller att återinstallera inredningen

 

  1. Återställning av ytskikt. Bostadsrättshavaren får själv teckna avtal med en entreprenör om återställandet av sina ytskikt. Inget hindrar att det är samma entreprenör som utför båda åtgärderna, vilket kan vara praktiskt, men avtalen bör vara skilda åt. På så vis uppstår ingen tvist mellan bostadsrättsföreningen och medlemmen om hur kostnaderna i efterhand ska fördelas.

Det första U:et står för utredningen. Om det kommer indikation på att fukt kan ha trängt igenom ytskikten behöver föreningen undersöka saken. Alltså fastställa om fukten finns i exempelvis trossbotten eller har kommit innanför tätskikten.

Om fukten har trängt igenom går föreningen vidare till det andra U:et; Utrivningen. Utrivningen måste göras för att föreningen ska komma åt det som är fuktskadat, exempelvis trossbotten under badrumsgolvet. Vanligen tar föreningen i detta skede hand om hela utrivningen av badrummet. Inte för att det är nödvändigt för åtgärderna, men man vill inte att bostadsrättshavaren ska frestas att försöka laga tätskikten. Ett skadat tätskikt måste i princip göras om i sin helhet om det har skadats.

Det tredje U:et står för uttorkningen. Föreningen måste se till att avfuktningsutrustning kommer på plats och stå för elkostnaden. Därefter ska föreningen laga sådant som föreningen enligt stadgarna ansvarar för. Det kan vara ett trasigt avloppsrör eller en brunn som har gått sönder.

Slutligen färdigställer föreningen utrymmet fram till ytskikten, exempelvis rör som behöver gjutas in i betong eller ytterväggar som behöver nya skivmaterial. Den exakta gränsdragningen framgår i bästa fall av stadgarna. Annars får man försöka tolka stadgarnas betydelse.

Det är viktigt att ha i minnet att föreningens ansvar slutar här. Föreningen har inte ansvar för att återställa tätskikt, ytskikt eller att återinstallera inredningen.

 

BOSTADSRÄTTSHAVARENS ANSVAR

När föreningen har slutfört uttorkningen och eventuellt lagat sådant som är trasigt inne i själva huset så får bostadsrättshavaren ta över. Detta eftersom stadgarna normalt anger att ansvaret för ytskikt och inredning ligger på medlemmen. Bostadsrättshavaren bör därför alltid uppmanas att kontakta sitt försäkringsbolag och göra upp med dem om hur skadan ska regleras. Det är viktigt att bostadsrättshavaren själv får hålla i kontakterna med sitt försäkringsbolag, då det kan finnas många saker som ska regleras och utredas, exempelvis värdeberäkningar, åldersavdrag och ansvarsfrågor.

Det är att rekommendera att föreningen bara tecknar avtal med entreprenör för att åtgärda de skador som, enligt stadgarna, föreningen ska åtgärda. Bostadsrättshavaren får själv teckna avtal med en entreprenör om återställandet av sina ytskikt. Inget hindrar att det är samma entreprenör som utför båda åtgärderna, vilket kan vara praktiskt, men avtalen bör vara skilda åt. På så vis uppstår ingen tvist mellan bostadsrättsföreningen och medlemmen om hur kostnaderna i efterhand ska fördelas.

 

Vem betalar

 

BETALNING FÖLJER ANSVARET

Den som enligt stadgarna ska underhålla något ansvarar också för att betala för det. Men i vissa fall kan det föreligga försumlighet eller vållande. Det kan vara en bostadsrättshavare som fortsätter att duscha mot ett skadat ytskikt eller en förening som inte byter avloppsstammar fast det är känt att de sedan länge är uttjänta.

Om någon har förfarit ovarsamt kan motparten begära skadestånd. Den som vållat skadan får då betala den andre partens merkostnader på grund av skadan. Avdrag ska göras för ålder, men i övrigt får den som vållat skadan betala.

 

FÖRSÄKRINGENS ROLL

Det mesta som sagts här bör lösa sig med automatik när försäkringsbolagen har kontaktats. Om en skadeutredning genomförs finns det ett protokoll som berättar vad som orsakat skadan. Försäkringsbolagen får då kräva ersättning av varandra (regressa) om de anser att någon har orsakat skadan.

Om det är tydligt att en bostadsrättshavare har förorsakat skadan genom försumlighet eller vållande kan föreningen kräva ersättning av bostadsrättshavaren för sin självrisk. Däremot får föreningen vanligen ingen ersättning för åldersavdrag. Värdet på det skadade ska ju bedömas utifrån dagsvärde, inte vad det kostar att köpa nytt. Om ni vill ha mer information om skador, ansvarsområdet etc kan ni läsa om i stadgarna eller så kan ni ringa föreningens försäkringsbolag LF ( länsförsäkringar ) Tel: 040-633 83 70