Installation av nytt passage- och låssystem

18 maj 2022

Uppdatering 25-05-2022 (Läs hela inlägget för all information)

På grund av röda dagar och andra uppdrag så kommer bytet av passage- och låssystem vara klart om ca 2 veckor, dvs närmare 9-10 juni. Styrelsen återkommer med mer information kring tagg-utlämning samt exakt tid för när nya systemet är aktivt. 

Tidigare information:

Styrelsen har under våren tagit in offerter för ett nytt passage- och låssystem. Anledningen till att ett nytt system för passage och lås behövdes var på grund av två saker. Vårt nuvarande passagesystem, dvs det system vi använder för att ringa upp till lägenheterna och släppa in gäster, har gått ur produktion och det går inte längre att hitta reservdelar till systemet. Detta har gjort att det finns minst en lägenhet redan som ej kan använda systemet, och det finns stora risker att fler och fler lägenheter påverkas framöver. Den andra anledningen till nytt system beror på att vi under åren har haft många portnycklar ute på vift, vilket påverkar hela fastighetens säkerhet. En incident med en stulen nyckel från vår städfirma visade tydligt att vårt nuvarande nyckelsystem inte är tillräckligt säkert och måste uppdateras.

På styrelsemötet i mars valde styrelsen att acceptera offerten från Säkerhetsteknik AB gällande ett tagg-baserat nyckelsystem för grind och trapphus, samt ett Aptus-passagesystem för entrégrind och trapphusen.

Den tidplan vi preliminärt fick från Säkerhetsteknik AB var att installation av dessa nya system inte skulle kunna ske förrens under 2023. Dock så blev vi kontaktade nu i veckan där de meddelade att de hade en lucka och kunde genomföra installationen nu under denna och nästa vecka (dvs. vecka 20 & 21). Styrelsen ansåg att det inte var optimalt med så väldigt kort framförhållning, men att fördelarna med att få ett nytt fungerande system på plats innan det nuvarande går sönder, samt få upp vår säkerhet i fastigheten, övervägde nackdelarna. Vi ville inte hamna i en sits där vårt passagesystem plötsligt helt slutar fungera och vi kan inte få varken lagat eller utbytt inom en rimlig tid. 

Detta innebär att dessa två nya system kommer att vara installerade redan i slutet på nästa vecka (vecka 21). Vi kommer att sköta överlämning av taggar under nästa vecka till alla medlemmar i föreningen och se till så att övergången till de nya systemen går så smidigt som möjligt. 

Information Passagesystem:

Det passagesystem vi får är ett APTUS-passagesystem. Vi har bifogat deras reklamblad så ni kan se hur det kommer se ut och lite allmänt om systemet. Det kommer finnas en display vid grinden där gäster kan klicka sig fram och ringa på vardera lägenhet. När en gäst ringer upp till en lägenhet kommer då ringa upp till en-två utvalda telefonnummer hos medlemmen. Medlemmen svarar på numret som ringer i deras mobil eller fasta telefon och klickar på siffran 5. Detta släpper in gästen genom grinden och låser samtidigt upp det trapphus som lägenheten ligger i under en viss tid. Detta betyder att man kan öppna porten/trapphuset åt någon trots att man inte är hemma i lägenheten, samt att gäster endast behöver ringa på en gång vid entrégrinden.

Vardera medlem i föreningen behöver skicka 1-2 telefonnummer som de vill ska användas till att släppa in sina gäster. Skicka denna information till 070-7215898 (Ordförande Tobias Axelsson). Dessa nummer går att ändra framöver så ni är inte "låsta" till de nummer ni meddelar. Hyr ni t.ex. ut i andrahand är det lämpligt att lämna numret till er andrahandshyresgäst. 

 

De väggfasta telefonerna i lägenheterna kommer alltså ej att användas framöver. Hur man tar bort dessa kommer vi komma ut med mer information kring senare. 

Information Nyckelsystem:

Vi kommer ha ett tagg-baserat system. Man lägger sin tagg mot läsaren som sitter vid entren, parkeringsgrinden och i varje trapphus för att komma in. Varje lägenhet får 3 taggar (möjlighet att beställa fler finns). Fördelen med ett sådant system är att om en tagg försvinner eller blir stulen så kan vi snabbt och enkelt avkoda den taggen så den helt slutar fungera, och på så sätt undvika att andra än boende har tillgång till fastigheten. 

Vi kommer att behålla våra gamla nycklar för att komma in i källare och vinden. Anledning till detta är att kostnaden för att dra kablar och installera tagg-läsare på dessa dörrar var väldigt hög, samt att det inte förbättrar säkerheten då vårt skal-skydd är intakt med entregrind, parkeringsgrind samt trapphus. 

Styrelsen tror att dessa nya system kommer göra fastigheten både säkrare och smidigare att besöka. Om ni har frågor eller funderingar kring detta, tveka inte att kontakta oss i styrelsen på 070-7215898 eller via mail brf.fladern@tutanota.com