5 tips för bättre kommunikation

Ge läsaren snabba svar

Läsaren är ofta stressad och vill snabbt få svar på sina frågor. Därför behöver texterna på din hemsida fungera både när läsaren är stressad och när hen är intresserad av att läsa mer.

Många som besöker hemsidan vet precis vad de vill ha svar på. Skriv därför det viktigaste först och skapa vägledande och informativa mellanrubriker, som visar var på sidan de får svar på frågor. Skriv ingresser som lyfter det viktigaste i texten och lockar till läsning av resten av texten. 

Fånga läsaren med rubriken

Tänk på budskapet före budbäraren. Exempel:

Information från styrelsen (undvik)
Ventilbyte i värmecentralen (använd hellre)

Årsmötet (undvik)
Maria Andersson ny ordförande (använd hellre)

Ekonomi (undvik)
Högre avgift från augusti (använd hellre)

Enkelt språk underlättar för läsaren

  • Formulera dig enkelt och begripligt utan att använda krångliga facktermer eller förkortningar.
  • Undvik långa meningar och tyng inte texten med onödiga uttryck. Exempelvis kan ordsträngen "med tanke på det faktum att" bytas ut mot "eftersom".
  • Förklara svåra ord och termer.

Använd aktiva verb istället för passiva

En av farorna med passiva verb är att det ofta är oklart vem som gör vad. Du känner igen passiva verb på att de slutar på s. Exempel: 

Kontakt kan tas med styrelsen med ytterligare upplysningar (undvik)
Kontakta styrelsen om du vill veta mer (använd hellre)

Ton och tilltal

  • Undvik ovänligt tilltal. Inkludera dig själv i uppmaningar, "vi måste alla hjälpas åt..."
  • Undvik versaler som kan uppfattas som att du skriker