Snabb fakta om HSB brf Inspiration

Här hittar du en sammanställning över brf:en, allt för att underlätta för dig som exempelvis är mäklare. Mer info om hur överlåtelsen går till hittar du under fliken "Till mäklare".

Namn: HSB brf xxxx

Årsredovisning: Finns här

Organisationsnummer: xxxx

Byggår: xxxx

Bildades år: xxxx

Äkta/oäkta förening: xxxx

Antal bostadsrättslägenheter: xxxx

Antal hyresrätter: xxxx

Lägenheter fördelar sig enligt följande:

• 1 rum och kök: xx lägenheter
  • 2 rum och kök: xx lägenheter
  • 3 rum och kök: xx lägenheter
  • 4 rum och kök: xx lägenheter

Antal lokaler: x

Föreningen tillåter delat ägande: Ja/Nej

Föreningen tillåter juridisk person som köpare: Ja/Nej

Föreningens verksamhet omfattar förvaltningen av fastigheterna: XXXX

Förvaltning: HSB Malmö

Ekonomi:

• Ekonomisk förvaltning:
  • Pantsättningsavgift:
  • Överlåtelseavgift: Kostnad, vem betalar?
  • Avgiftshöjningar: Skäl till kommande avgiftshöjning. Med hur mycket och när höjdes avgiften senast?
  • Lånebild: Förfallna lån. Nya lån och bindningstid.

Avgiftsförändringar: Föreningen höjde avgifterna med xx vid årsskiftet 2020/2021. Samma höjning kommer vid årsskiftet nästkommande år. Detta för att bekosta kommande underhåll.

Tomträtt: Om ja, hur länge löper avtalet? Finns det planer på att köpa ut sig?

Bredband och TV: Ja/Nej. Om det ingår länka hit.

Värme: xxx

El: xxx

Vatten: xxx

Försäkringar: Bostadsrättstillägg, fastighetsförsäkring, försäkringsbolag

Individuell mätning och debitering (IMD): Ja/Nej. Om ja länka hit.

Lägenhetsförråd: Varje lägenhet har ett förråd i källaren. Ytterligare förråd finns att hyra, även om tillgången per hus varierar och det kan vara kö till dem. Finns möjlighet till extra förråd? System?

Renoveringar: Här finns information om renoveringar och underhåll.

Passersystem: Passertaggar tilldelas varje hushåll i samband med överlåtelse av lägenhet. Taggarna används vid passage i entréer, samt för bokning av tvättstuga och bastu.

Parkering och laddplatser: xx st p-platser (xx kr/mån), xx st garageplatser (kallgarage xx kr/mån, varmgarage: xxkr/mån). Till parkering- och garageplats är det separat kö. Bostadsrättshavaren sköter sin köhantering digitalt i det inloggade läget ”Mitt HSB”.

Tillsyn: Ja/Nej. Om ja, vad innebär tillsynen och hur bokas det (se färdig text i HSB Överlåtelser)?

Tv och bredband: Digital-tv, bredband (250/250) samt bredbandstelefoni via Bolina 3.0. Detta är ett avtal mellan HSB Malmö och Telia. Kostnaden tillkommer som en obligatorisk kostnad på månadsavgiften.

Underhåll: Planerat underhåll/investeringar. Finns det pengar fonderade till dessa renoveringar? Vad för några och när har underhåll/investeringar utförts tidigare?

Uteplats/balkong: Upplåten med nyttjanderätt?

Gemensamma utrymmen

• Innergårdar med lekplatser, cykelställ samt grönytor.
  • Tvättstugan finns i källaren i respektive trapphus, utrustade med digitalt bokningssystem. För större tvätt, som mattor, täcken och överkast, finns det två stycken stortvättstugor. Dessa är belägna på xxxx.
  • Festlokal, övernattningslägenhet, hobbyrum, gym och bastu. Bokningssystem, kostnad, regler, bilder
  • Barnvagnsrum och cykelförråd i källaren

Överlåtelse: Sker digitalt

Medlemsansökan: Skickas av mäklaren till föreningen vid köp av bostadsrättslägenhet. Beslut om att bevilja köpare medlemskap i föreningen fattas av förvaltningen.

Kontaktuppgifter till föreningen: Förvaltaren, kontaktuppgifter finns här.

Tips till mäklare: Hantera överlåtelsen digitalt

Med HSB Överlåtelser får alla parter som är inblandade i överlåtelser en effektiv, säker och papperslös hantering. Tjänsten innebär att du som mäklare snabbt får ut avtalet till bostadsrättsföreningen, som i sin tur enkelt kan begära in kreditupplysningar, arbetsgivarintyg med mera. Du och bostadsrättsföreningen kan sedan följa status på samtliga ärenden via sin dator.