Vad står HSB för

VAD BETYDER HSB?

HSB stod ursprungligen för Hyresgästernas Sparkasse- och Byggnadsförening. Det var Hyresgästföreningen som på 1920-talet bildade HSB för att bospara och bygga bostäder åt medlemmarna. I dag är Hyresgästföreningen och HSB helt olika organisationer, och HSB är ett registrerat namn, inte en förkortning. Men grundtanken att bospara, bygga och förvalta bostäder åt medlemmarna, lever än i dag.

HSB ÄGS AV MEDLEMMARNA

De boende medlemmarna i en bostadsrättsförening äger tillsammans fastigheterna där de bor. Samtidigt är de boende och bostadsrättsföreningarna medlemmar av och därmed ägare till den regionala HSB-föreningen. HSB-föreningarna är i sin tur medlemmar och äger HSB Riksförbund och de affärsbolag som finns inom HSB.