Välkommen till Brf Tapperheten 5

HSB Brf Tapperheten 5 i Malmö är en bostadsrättsförening med 40 lägenheter. Föreningen bildades 1946 och köpte huset 1947 i samband med byggnationen.

Namn: HSB Bostadsrättsförening Tapperheten 5 i Malmö

Årsredovisning: Den senaste årsredovisningen finns här.

Organisationsnummer: 746000-4968

Byggår: 1947

Antal lägenheter: 40. Samtliga innehas med bostadsrätt.

Lägenheter fördelar sig enligt följande:

• 2 rum och kök: 25 lägenheter
  • 3 rum och kök: 15 lägenheter

Antal lokaler: 1 bostadsrättslokal

Föreningen tillåter delat ägande: Ja, vi ser helst att personen som ska bruka lägenheten äger iallafall 50%.

Föreningen tillåter juridisk person som köpare: Nej

Föreningens verksamhet omfattar förvaltningen av fastigheten: Malmö Tapperheten 5

Ekonomisk förvaltning: HSB Malmö

Avgiftsförändringar: Föreningen höjde avgifterna med 5 % år 2018 och 2023. Avgiften höjs 8% 2024-01-01.

Föreningen äger marken: Ja

Individuell mätning och debitering (IMD): Ja, av el.

Renoveringar: Här finns information om renoveringar och underhåll.

Passersystem: Passertaggar tilldelas varje hushåll i samband med överlåtelse av lägenhet. Taggarna används vid passage i entréer, samt för bokning av tvättstuga.

Parkering: I området finns boendeparkering för 15 kr per dygn.

Tv: Digital-tv via Tele2. Grundutbudet ingår i avgiften.

Bredband: 1000 Mbit/s via Ownit ingår i avgiften.

Lägenhetsförråd: Varje lägenhet har ett förråd i källaren och ett på vinden.

Gemensamma utrymmen:

• Utemiljö med uteplatser, cykelställ, grill, utemöbler samt grönytor.
  • Cykelparkering i källaren.
  • Mangelrummet som fungerar som hobbyrum till boendes projekt
  • Det finns två stycken tvättstugor i källaren, utrustade med digitalt bokningssystem. I respektive tvättstuga finns två tvättmaskiner, en torktumlare och tillhörande torkrum.
  • Föreningslokal med pentry och WC finns i källaren, och kan hyras av medlemmar för mindre tillställningar.
  • Bastu finns i källaren och kan nyttjas kostnadsfritt av medlemmar. Bastun bokas via kalender utanför lokalen.

Medlemsansökan: Skickas av mäklaren till föreningen vid köp av bostadsrättslägenhet. Beslut om att bevilja köpare medlemskap i föreningen fattas av styrelsen.

Tips till mäklare: Hantera överlåtelsen digitalt

Med HSB Överlåtelser får alla parter som är inblandade i överlåtelser en effektiv, säker och papperslös hantering. Tjänsten innebär att du som mäklare snabbt får ut avtalet till bostadsrättsföreningen, som i sin tur enkelt kan begära in kreditupplysningar, arbetsgivarintyg med mera. Du och bostadsrättsföreningen kan sedan följa status på samtliga ärenden online.