Plan för krishantering inom brf Tornfalken

Här har styrelsen sammanställt en krisplan som varje medlem i föreningen noggrant bör läsa igenom då och då för att hålla sig uppdaterad om vad som gäller vid en kris eller nödsituation.

Krisplanering

Krishanteringsplanens syfte är att skapa en krismedveten beredskap inför oväntade allvarliga händelser för att:

  • minimera risken för kaos och fler olyckor
  • att omhänderta dem som drabbats av olyckor eller andra allvarliga händelser så effektivt och humant som möjligt
  • att motverka stress för inblandade
  • att genom snabbt och tydligt agerande minimera risken för spekulationer och oro
  • att stödja drabbade personer i och i krisområdets närhet 

Krisgrupp

Föreningens krisgrupp är föreningens styrelse, vilken nås via e-postadressen brf.tornfalken@gmail.com. Denna mailadress bevakas av flera styrelseledamöter. Krisgruppen ska ta ledning vid olyckor och andra krissituationer men samråda med de närmast berörda vid beslut om åtgärder.

Styrelsens förebyggande åtgärder 

Inventera olycksrisker som kan vara relaterade till fastigheten och dess omgivning. Brandsynsrond var tredje månad.

Informera föreningsmedlemmar om föreningens krishantering.

Krisgruppens arbetsgång

Den i krisgruppen som kontaktad ansvarar för telefonkedja till övriga i gruppen. Denne sammankallar krisgruppen, alternativt anordnar telefonmöte. Då krisgruppen sammankallas utreds följande ansvarsområden:

  • Krisgruppsledaren: Tar ledningen i gruppen och organiserar arbetet, 
  • Informatör: Sammanställer fortlöpande rapport om händelseförloppet och ansvarar för att skriftligen informera styrelsen och berörda myndigheter samt bostadsrättsinnehavarna. 
  • Administratör: Ansvarar för aktuella telefonlistor (inkl. fritidsboende och e-postadresser) över involverade personer samt säkerställer att gruppens materiel och resurser finns tillgängliga och hålls i gott skick. 

Kontroller

  • Kontrollera brandutrustning. 
  • Protokollför alltid inspektioner; det är mycket viktigt att kunna bevisa genomförda säkerhetsrutiner efter en olycka. 
  • Se över krisplanen årligen och uppdatera telefonnummer samt gå igenom vad personal och ledare behöver kunna. 
  • Gå igenom relevanta delar av krisplanen vid introduktion av nya medlemmar i krisgruppen. 
  • Säkerställ att aktuell lista över föreningens medlemmar finns tillgänglig med adress, lägenhetsnummer och kontaktinformation. 

Viktiga telefonnummer

Larm - brådskande vård, polis, brand 112
Nationell krishanteringsinformation 113 13
Skånes universitetssjukhus, akutmottagningen 040-331 000
Polis, direktnummer  114 14
Larm om försvunnet barn 112
Kone hissar 0771-50 00 00
Telia dagtid 020-20 20 70
Telia jourtid 90 200
VA Syd 040-635 10 00
HSB Fastighet- & Trygghetsjour 010-442 30 00

Krisinformation

Myndigheten för Sammhällsskydd och Beredskap (MSB): www.msb.se 
Krisinformation: www.krisinformation.se 

Krishantering

Svårare olyckor eller dödsfall

En person ansvarar för arbetsfördelningen och utser:

- En eller två personer som tar hand om den skadade (välj dem med mest vårdkunskap) Lämna inte den skadade ensam! 
- En person larmar och möter även utryckningen. Följande uppgifter ska lämnas när du larmar: 

  • Vem är du som ringer och vilket telefonnummer ringer du från?
  • Vad har hänt?
  • Var har det hänt, dvs. vart ska räddningspersonal bege sig?
  • Hur många är skadade och hur allvarliga är skadorna?
  • När hände det?

Hjärtstopp 

Närmaste hjärtstartare finns på Ormvråksgatan 28, till vänster om entrén (brf Hagalund).

  • Utrustningen används enligt på utrustningen angiven information. 
  • Vid osäkerhet om handhavande ring nummer till utbildad person enligt anslag vid hjärtstartaren. 
  • I övrigt agera som under punkten svårare olycka eller dödsfall. 

Smitta 

  • Kontakta Vårdguiden 1177 för rådgivning.
  • Enligt Smittskyddslagen gäller skyldighet att kontakta läkare.
  • Isolera och begränsa kontakt med personer med smittsymptom som kan vara som kan vara smittad.
  • Lagstadgad skyldighet att följa direktiv från ansvarig läkare gäller. 

Brand

Följ ordningen: Rädda-varna-larma-släck

  • Vid brand larma brandkår via 112.
  • Evakuera lägenhet och trapphus.
  • Stäng dörrar
  • Var beredd att möta räddningstjänsten och visa dem rätt. 

Explosion

  • Larma via 112, för brådskande vård, polis, brand

Återsamlingsplats

Vid brand eller annan allvarlig fara ska samtliga boende bege sig till återsamlingsplatsen som är gården vid respektive hus. Styrelsen kommer att sätta upp skyltar "återsamlingsplats" på gården. 

Vattenskada

Tappvatten, radiatorvatten, trasig utrustning som läcker:

I föreningens lokaler: 

  • Stäng huvudkranen i källaren. 
  • Felanmälan genom att ringa HSB 010-442 30 00, samma telefonnummer dygnet runt (vid akuta ärenden är det viktigt att man ringer in, inte mejla eller digital anmälan).
  • Meddela styrelsen som kontaktar försäkringsbolag. 

I egna bostaden: 

  • Stäng kranar och ventiler i bostaden. 
  • Felanmälan genom att ringa HSB 010-442 30 00, samma telefonnummer dygnet runt (vid akuta ärenden är det viktigt att man ringer in, inte mejla eller digital anmälan).
  • Meddela styrelsen som kontaktar försäkringsbolag.
  • Informera grannar om man befarar läckage genom våningsplanen.
  • Vid skada på lösöre i lägenheten kontaktar bostadsrättshavaren sitt försäkringsbolag där man har sin hemförsäkring. Styrelsen eller förvaltningen kommer vid behov göra en anmälan till föreningens försäkringsbolag om det uppstått skador på lägenheten eller fast inredning. 

Hos grannen:

  • Kontakta om möjligt lägenhetsinnehavaren. Felanmälan genom att ringa HSB 010-442 30 00, samma telefonnummer dygnet runt (vid akuta ärenden är det viktigt att man ringer in, inte mejla eller digital anmälan).

Hissar

Vid problem med hissar kontaktas KONE, 0771-50 00 00. 

Telefon & Bredband

Vid problem med telefoni och bredband kontaktas Telia. Dagtid 020-20 20 70, jourtid 90 200.

VMA, Hesa Fredrik & Varningssignaler

Skyddsrum

Föreningen har skyddsrum i alla sina fastigheter och kommer att inventera underhållsbehovet av dessa, så de hålls i gott skick. Vid händelse av krig töms och nedmonteras alla förråd inuti skyddsrummen. Tömningen och nedmonteringen ska ske inom 48 timmar. 

Utomhuslarmet: Hesa Fredrik

"Hesa Fredrik" är Sveriges utomhuslarm. Hesa Fredrik har fyra olika signaler: VMA, flyglarm, beredskapslarm och Faran över. Mer information om larmens användning och signaler finns bland annat på MSB Varnings- och informationssystem i Sverige, på www.krisinformation.se och www.lilla.krisinformation.se.

När ett VMA-larm ljuder eller går ut via radio eller TV ska man gå inomhus. Stänga alla dörrar, fönster och ventilationen, om det går. Lyssna på Sveriges Radio P4, eller se på TV eller text-TV. Man kan också läsa på www.krisinformation.se, eller ringa 113 13. 

(Detta gäller inte vid test av larmet, som sker klockan 15 den första måndagen i mars, juni, september och december).

Flyglarm

Ta dig till ett skyddsrum så snabbt som möjligt.  

Beredskapslarm 

Lyssna på Sveriges Radio P4, eller se på TV eller text-TV. Göra sig beredd på att vara hemifrån ett tag, kanske flera dagar. Ta reda på var det finns skyddsrum, gå till skyddsrummet och hjälp till att göra i ordning det. 

Andra sätt att få varningar

Här är de olika sätten att få varningar och information av myndigheterna, om det händer något riktigt allvarligt: 

  • Utomhusvarning ("Hesa Fredrik")
  • Radio, TV och text-TV
  • SMS (i vissa fall)
  • www.krisinformation.se
  • Appar: Krisinformations app, SOS-alarms app, Sveriges Radio app, SR Play
  • Numret 113 13 (de ringer inte upp dig, men om du ringer kan de ge dig information om vad som hänt och vad du ska göra).