Att skriva en motion till årsstämman

Årsstämman är föreningens högsta beslutande organ, där alla medlemmar får möjlighet att bestämma vad vi tillsammans ska göra under de kommande åren. Alla medlemmar får skicka in förslag, kallat motioner, till stämman. Under stämman kommer medlemmarna rösta om motionerna ska bifallas eller avslås.

Som medlem har du rätt att få din motion upptagen på stämman. En motion är ett förslag om en förändring som avser föreningen och kan inte handla om en annan juridisk person. I föreningens stadgar står det när motionen senast måste ha kommit in till föreningen för att kunna tas upp på stämman.

Att skriva en motion

I en motion ska det tydligt framgå vad förändringen avser. Motionen ska ha följande delar.

1. Kort rubrik som sammanfattar förändringen.

2. Beskrivning om vad ärendet handlar om.

3. Håll dig till ett (1) förslag i motionen. Har du flera idéer skriver du flera motioner.

4. Avsluta motionen med att sammanfatta det beslut du anser att stämman bör ta.

5. Ditt namn, underskrift och datum

6. Eventuella bilagor så som ritningar, bilder m.m.