Energieffektiviseringsstudie vår 2015

Under våren 2015 genomfördes en energieffektiviseringsstudien med finansiell stöd av Energimyndigheten inom programmet "Rekorderlig Renovering- Halvera Mera". Syftet med studien var att hitta på åtgärdspaket för renovering och underhåll som skulle kunna leda till en halvering av fastigheternas energianvändning. Rapporten från studien samt bilagorna kan laddas ner här.

Ur studiens sammanfattning:

Byggnaden som valts ut som studieobjekt i denna förstudie är Lövgatan 2A-I. Gemensamt för byggnaderna i föreningen Brf Enerbacken är att de är byggda under en sammanhållen period i början på 60-talet och är av likartad karaktär. Detta tillsammans med dess likvärdiga energianvändningar genom åren bör vara tydliga tecken på att åtgärder som anses lämpliga på Lövgatan 2A-I även skulle vara applicerbara med liknande resultat på de övriga fyra husen.

Lövgatan 2A-I är en friliggande lamellbyggnad i 4 plan där plan 1 inhyser skyddsrum, tvättstuga, lägenhetsförråd samt entréer. I den norra delen av byggnaden finns föreningens expedition och föreningslokal belägen i plan 1. I södra änden finns den gamla panncentralen med tillhörande utrymme för fastighetsskötare. Samtliga lägenheter har infällda balkonger i västerläge där vissa är inglasade.

Fasaden är utförd i tegel, grunden är utförd med s.k. ”platta på mark” och vinden är en
kall krypvind med tilläggsisolering i form av lösull. Byggnaden är som helhet i mycket gott skick med hänsyn till sin ålder. Föreningen har genom åren aktivt jobbat med underhåll genom t ex fönsterbyte, hydrofobering av fasad och tilläggsisolering av vind. Viktigt att nämna är också att föreningen har egna anställda fastighetsskötare som ständigt finns på plats och löpande ser till att fastigheten hålls i gott skick. I dagsläget har byggnaden inte något större underhållsbehov i närtid.

När det gäller de boende så har deras synpunkter i denna studie specifikt hanterats genom utskick av boendeenkäter. Resultaten kan man specifikt studera i bilaga 6, boendeenkäter. Sammantaget kan man säga att resultaten i enkätstudien indikerar en mycket välmående förening med i allmänhet mycket nöjda lägenhetsinnehavare. Det som studerats i bostadsenkäten är allmänna synpunkter på inneklimatet såsom temperatur, drag, lukt, luftkvalitet etc.

Energimässigt så har byggnaden i utgångsläget för denna studie en energiprestanda på 106 kWh/m² varav 4 kWh/m² är fastighetsel och resterande är fjärrvärme. Grundförutsättningen inför identifiering av åtgärder inom projektet är en 50 %-ig besparing, vilket för Lövgatan 2 ger ett energiprestandamål på 53 kWh/m2år. Genomförda mätningar, beräkningar och analyser har lett fram till ett flertal åtgärdsförslag som efter ekonomisk och energimässig utvärdering paketerats till ett åtgärdspaket som både uppfyller energimålet och kan anses som lönsamt. Valt åtgärdspaket är i studien benämnts som åtgärdspaket 3 och innefattar installation av mekanisk frånluftsventilation,
uteluftsvärmepumpar, nya portpartier, injustering av värmesystem, installation av termostater, nytt intelligent styrsystem för värmecentral samt nya snålspolande perlatorer i lägenheterna. Åtgärdspaketet är utformat för ge en stark helhet som för föreningen betyder att ett trovärdigt klimatsmart hus kan skapas. Samtidigt genererar helhetspaketet en årlig besparing på över 200 000 kr med en rak pay-off tid på under 12 år och en förväntad specifik energiprestanda på 51,5 kWh/m², vilket är en minskning med 51 %.