Andrahandsuthyrning

Att tänka på vid 2:a handsuthyrning!

Innan du upplåter din bostad till någon annan måste du söka tillstånd hos styrelsen. 

All andrahandsuthyrning är tidsbegränsad till max 12 månader i taget och måste godkännas av styrelsen. Ansökan om andrahandsuthyrning skall innehålla uppgifter om andrahandshyresgästen, uthyrningstid samt eventuella intyg från arbetsgivare eller studieinrättning som styrker ditt skäl till uthyrningen.


Vid andrahandsuthyrning ansvarar du för att månadsavgiften betalas i tid och att du har rätt försäkring avseende lägenheten och att din hyresgäst sköter sig. Otillåten eller misskötsam andrahandsuthyrning kan leda till att du förverkar din bostadsrätt, vilket innebär att du kan tvingas sälja den.

Tillstånd lämnas om bostadsrättshavaren har sakliga skäl enligt lag, skäl t.ex tillfälligt arbete, studier på annan ort, sjukdom, vård av nära anhörig samt utlandstjänstgöring. Även andra skäl kan vara möjliga att söka för. Ansökan om andrahandsuthyrning skall lämnas eller skickas skriftligt till styrelsen och i god tid innan tänka tillträdet så det finns tid att behandla frågan i styrelsen.

Föreningen tar ut en avgift vid uthyrning om 2000kr/tillfälle, dock max 10% av ett basbelopp/år.

Ansökningsblankett finner du på HSB:s hemsida.
Finns även blankett att hämta hos vicevärden, Snövägen 163.