Störningsjour

Försök i första hand med en fredlig lösning genom att samtala med den störande grannen, innan man kontaktar störningsjouren, dock ej om du känner osäker på situationen eller hotad.

Det är viktigt att vi alla medlemmar känner oss trygga och säkra och bidrar till det trivsamma goda boende alla önskar sig.

Föreningen har avtal om störningsjour med Tempest Security som ger dig möjlighet att kontakta om du känner dig besvärad eller störd av din granne, vid exempelvis kraftiga, återkommande störningar eller om du känner dig otrygg eller hotad. Vid samtal rycker Tempest ut till orsakande adress.

Vid en utryckning genereras en kostnad för föreningen.  Föreningen tar kostanden vid första konstaterade störningen. Inträffar det inom kort ytterligare en störning som är konstaterad debiteras den som orsakat störningen kostanden för utryckningen.

Om man som anmälare kontaktar störningsjouren oskäligen och störningen ej kan konstateras kan den som kallat ut störningsjour bli betalningsskyldig.

Varje boende har rätt att exempelvis spela musik, ha fest anordnad i sitt hem och utföra reparationsåtgärder. Det är ofrånkomligt att det inte hörs av grannar. Tänk på att under dagtid får man acceptera att grannar väsnas. En tumregel är att man visar mer hänsyn under tidsperioden 22.00-07.00.  Det finns dock en gräns för vad som ska accepteras. Grunden är att man ska visa aktsamhet och ta hänsyn till grannskapet så det inte skapas olägenhet, dygnet runt. En god idé är att meddela sina grannar i förväg (en planerad störning) för ökad förståelse.

Styrelsen behöver skriftlig dokumentation från er om ni har återkommande störningsproblem. Det är viktigt att ni noterar datum, klockslag och typ av störning som sedan lämnas till vicevärdskontoret.

Tempest Security kontaktas via: 010-457 77 63