Smarta lås policy

Policy för installation av smarta lås på ytterdörr

 

Bakgrund

Våra ytterdörrar är från senaste dörrbytet försedda med ett lås som är föreningens egendom. Det är upp till varje lägenhetsinnehavare att underhålla sin dörr och lås samt att se till att inga skador uppkommer i dessa. Denna policy är framtagen med syfte att klargöra vad som gäller om en lägenhetsinnehavare vill byta ut eller komplettera låsanordningar i sin ytterdörr.

 

Att tänka på vid byte av lås

·       Varje lägenhetsinnehavare är ansvarig för eventuella skador på sin dörr eller lås.

·       Är du som lägenhetsinnehavare intresserad av att byta ut originallåset så är du även skyldig att återställa låset och dörren till originalskick innan du flyttar ut ur lägenheten såvida inte den nya ägaren vill överta det utbytta låset.

·       Lägenhetsinnehavaren är även skyldig att spara låsanordning och samtliga nycklar för att kunna överlämna dessa till de som skall flytta in.

·       Nycklarna till originallåset går även till soprummen.

·       Om nycklar eller låsanordning kasseras eller tappas bort blir du som lägenhetsinnehavare ansvarig att ersätta uppkomna kostnader för detta. Original låsen förvaras av lägenhetsinnehavaren om denne gjort ett byte. Det är därför viktigt att du som lägenhetsinnehavare säkerställer detta i köpekontrakt eller liknande vid försäljning.

·       Alla typer av lås-byten ska anmälas till vicevärden innan de utförs.

·       Om ett installerat extra-lås eller ”smart lås” går sönder så står inte föreningen för utbyte eller reparation av detta.

·       Styrelsen accepterar att du som lägenhetsinnehavare installerar ett så kallat ”smart lås” i din dörr genom att du ersätter det lås som finns idag eller monterar låset på befintligt lås.

·       Med smarta lås menar vi lösningar som gör att du som lägenhetsinnehavare kan öppna dörren med kod eller liknande.

·       Exempel på smarta lås är Yale Doorman, Glue, Nimly etc.

 

Tillgänglighet

Som lägenhetsinnehavare är du skyldig att se till att lägenheten är tillgänglig för föreningen, eller någon av våra underleverantörer, när de behöver komma in i lägenheten för att genomföra underhåll eller andra uppgifter.

Föreningen informerar om detta genom hemsidan. Hur tillgängligheten löses skall ske i samråd med föreningen eller den underleverantör som behöver komma in i lägenheten. Exempelvis genom utlämning av tillfälliga koder eller utlån av brickor alternativt lås satt i serviceläge. Föreningen kan kräva ersättning av lägenhetsinnehavaren för ökade kostnader om inträde till lägenheten inte kan garanteras.

 

Policyn är beslutad av styrelsen för brf tallen den 9:e Maj 2023