Brandskyddspolicy Brf Torpgläntan

Skyldighet enligt lag: Den 1 januari 2004 trädde Lagen om skydd mot olyckor (2003:778) i kraft, som ersatte den tidigare Räddningstjänstlagen.

Systematiskt brandskyddsarbete Föreningen bedriver det systematiska brandskyddsarbetet genom att:

- Genomföra en årlig brandskyddsinspektion

- Regelbundet inspektera allmänna utrymmen

- Säkerställa att utrymningsvägar och räddningsvägar är korrekt utmärkta och fria från hinder

- Informera om gällande brandskyddsregler

- Verka för att alla medlemmar ska ha en god förståelse för brandskyddets betydelse för att alla ska kunna bidra till en god säkerhet

Riskområden

Styrelsen vill särskilt informera om följande riskområden och riskbeteenden

Allmänna utrymmen: Allmänna utrymmen ska hållas fritt från föremål som blockerar eller riskerar att blockera utrymningsvägen. Allmänna utrymmen ska även hållas fritt från brännbara föremål som exempelvis barnvagnar, tidningspapper, kartonger. Elrullstolar och liknande utrustning får inte laddas i utrymningsvägar då laddningsmomentet utgör en brandrisk.

Styrelsen ansvarar för att brandsläckare på 6 kilo finns tillgängligt i våra gemensamma lokaler som lånas eller hyrs ut.

Lägenheter:  Alla medlemmar har eget ansvar för att det finns minst en fungerande brandvarnare i varje lägenhet. Föreningen vill även uppmana att anskaffa en pulverbrandsläckare på 6 kilo för förvaring i lägenheten, helst bör även en brandfilt med måtten 120x180 cm anskaffas.

Alla medlemmar har eget ansvar för att elinstallationer i lägenheten är fackmannamässigt utfört.

Brinnande stearinljus får inte lämnas utan tillsyn.

Grillning:  Kolgrillar och gasolgrillar är inte tillåtet att använda på balkonger.

Gårdar: På körytorna mellan husen får inga fordon parkeras då dessa hindrar framkomligheten för utryckningsfordon vid brand eller olycka.

Garage: Våra gemensamhetsgarage får inte användas till förvaring av brandfarligt eller lättantändligt material