HSB lanserar ny modell för unga vuxna att äga sin bostad

28 maj 2019 För många unga vuxna är det svårt att ta sig in på bostadsmarknaden. En stark prisutveckling på bostäder i kombination med höjda amorteringskrav och kreditrestriktioner slår hårt mot gruppen. För att hjälpa unga vuxna att köpa sin första bostad lanserar HSB en ny modell för att finansiera och äga sin bostad – HSB Dela.

HSB har under flera år arbetat med att ta fram en ny köpmodell riktad till unga bostadsköpare. Nu lanseras HSB Dela som är en ny lösning för att finansiera och äga sin bostad, där unga bosparare upp till 30 år erbjuds möjligheten att köpa en nyproducerad bostadsrätt med lägre kapitalinsats.

– Med HSB Dela bryter vi ny mark för att hjälpa våra unga bosparare som i dagsläget vill men inte kan köpa sin första egna bostad. Satsningen ger dessutom större möjligheter att skapa ett bra startkapital för kommande bostadsbehov, säger Pernilla Bonde, vd HSB Riksförbund.

HSB Dela innebär att HSB går in som medfinansiär till privatpersoners bostadsköp med 50 procent. Köpare ingår då ett tidsbegränsat samägandeavtal med HSB som löper över 10 år, men kan när som helst efter tillträdet välja att sälja lägenheten – då säljs också HSBs andel. Tidigast fem år efter tillträdet finns också möjligheten att köpa ut HSBs andel av bostadsrätten.

Testas först i Göteborg

HSB Dela är en nationell satsning som i första steget kommer att testas som ett pilotprojekt i Göteborg. På Lindholmskajen ligger HSBs brf Blanka där ett 20-tal mindre lägenheter kommer att erbjudas till försäljning inom ramen för satsningen. Fokus ligger på ett- och tvårumslägenheter.

– Nu kommer vi att testa konceptet HSB Dela i brf Blanka i Göteborg, där vi har många lägenheter som är attraktiva för målgruppen. Därefter är tanken att vi utvärderar och finjusterar modellen innan vi sprider satsningen vidare till andra HSB-föreningar i landet, säger Lars Göran Andersson, vd HSB Göteborg.

Om det visar sig att pilotprojektet blir framgångsrikt är det HSBs avsikt att söka långsiktiga finansiärer, som tror på nyproducerade bostadsrätter för unga vuxna som investering, till fonden.

Erbjudandet om att köpa lägenhet via HSB Dela har gått ut till HSBs unga bosparare i åldern 18-29 år och intresset för pilotprojektet är stort – det har sedan fredagen den 17 maj kommit runt 180 intresseanmälningar för val av lägenhet.

Här kan du läsa frågor och svar om HSB Dela.

Läs mer om brf Blanka i Göteborg

Foto ovan: Bingo Rimér