HSB lyfter brännande bostadsfrågor i Almedalen

20 juni 2019 HSB deltar under Almedalsveckan för att inspirera och påverka den politik som ska möta framtidens utmaningar för boendet och bostadsbyggandet. Hur kan vi hitta lösningar som underlättar för unga på bostadsmarknaden? Och hur ska vi bo hållbart i framtiden? Det är några av frågorna som HSB bjuder in till diskussion kring under veckan.

– Bostadsfrågorna, inte minst hur unga ska ha möjlighet att skaffa en egen bostad, har seglat upp som viktiga frågor på den politiska dagordningen. Almedalen är en viktig arena för att diskutera hur vi ska lösa bostadsutmaningarna tillsammans, säger Linn Matic, samhällspolitisk chef HSB Riksförbund.

I år arrangerar HSB tre egna seminarier, om ungas möjligheter på bostadsmarknaden, hållbara lösningar inom boende, mat och transporter samt delar ut priset till Årets arkitekturkommun tillsammans med Sveriges Arkitekter. Men det är bara några av de ämnen som HSB tillsammans med beslutsfattare, politiker, opinionsbildare och bostadsbranschen kommer att diskutera i år. Vi kommer också bland annat att prata om kooperation, om företags möjligheter att locka rätt kompetens, om ungas värderingar och om nya lösningar som HSB Dela.

Här finns information om de seminarier där företrädare för HSB medverkar.

bostadsfrågor
hållbarhet