Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

Kom tillrätta med störningar i bostadsrättsföreningen

25 september 2019 Hög musik, obehagliga lukter som sprider sig ut i trapphuset och hantverkare som inte kommer in i en överbelamrad lägenhet. Störningar kan se väldigt olika ut men går nästan alltid att lösa på ett bra sätt. HSB Stockholms jurister och boendesociala grupp har sett det mesta och vet hur.

Att bo tillsammans i ett flerfamiljshus kommer med många fördelar. Alltid någon att låna ägg av och småprata med på gården. Men de flesta styrelser är också bekanta med gemenskapens baksida. Det kanske handlar om en grannes vilda fester, att det bankas på udda tider eller att det bor en person i huset som mår så dåligt att hen inte klarar av att sköta sitt boende.

Jannike Norlin

– En störning kan vara många olika saker, vissa mer lättlösta än andra, men oavsett vad det är så måste man som styrelse agera. Just det kan vara svårt eftersom det handlar om någon som styrelsen också ska möta i egenskap av granne och som dessutom kan känna sig arg eller förtvivlad, säger Jannike Norlin, konsult på HSB Stockholms boendesociala grupp. 

Jannike och ytterligare tre kollegor med erfarenhet av sjukvård, social omsorg och konflikthantering arbetar på uppdrag av styrelser med att hantera störningar i bostadsrättsföreningar.

Visa respekt för var och ens upplevelse

Handlar det om en enstaka incident, som en högljudd fest, brukar ärendet snabbt vara löst. Men så finns de där fallen som är mer komplexa. Störningen kanske har lett till en konflikt mellan medlemmar eller så är styrelsen själv involverad.

– En konflikt är som ett isberg, säger Jannike. Den handlar om så mycket mer än det som syns på ytan. Det viktiga är att komma ihåg att alla har rätt till sin känsla och att få sin upplevelse respekterad, säger Jannike.

Att koppla in en oberoende part gör det ofta lättare att hitta lösningar tillsammans med den/de inblandade. Precis som för boendesociala gruppen brukar det viktiga för styrelsen vara att lösa situationen så att alla trivs och kan bo kvar.

Ett energikrävande arbete för styrelsen

Det första som boendesociala gruppen gör är att föreslå en träff hemma hos den/de ärendet gäller. Är det en konflikt mellan grannar kan medling vara nästa steg. I andra fall handlar det om personer som mår dåligt och behöver stöd för att klara sitt boende, då kan Jannike hjälpa till genom att exempelvis ta kontakt med socialtjänsten.

– All hjälp är frivillig och vi välkomnas nästan alltid, säger Jannike. Det är en påfrestande situation även för den som stör, särskilt när det handlar om en person som mår dåligt. Det blir en lättnad att få hjälp och att känna sig hörd. Dessutom uppskattar de styrelser jag träffar att de förutom att kunna kliva ur en energikrävande situation också har hittat ett sätt att värna om personens integritet.

Boendesociala gruppen har tystnadsplikt och dokumenterar varje steg i ärendet.

HSB Stockholms jurister – också ett stöd i störningsärenden

Malin

Ibland händer det, om än sällan, att den som stör måste flytta. 

– Om ärendet skulle gå så långt kan dokumentationen vara till hjälp för att visa på vad som hänt och att styrelsen har försökt hitta andra lösningar, säger Malin Vagnér, jurist HSB Stockholm.

Förutom sitt samarbete med boendesociala gruppen kan juristerna kopplas in direkt vid en störning, ofta handlar det om konkreta fall där styrelsen vill ge en formell varning.

– Det vi kan göra då är att skicka en anmodan om rättelse, det är en formell uppmaning till medlemmen att göra de förändringar som behövs för att inte riskera att bli vräkt. Medlemmen ska alltid ha en chans att rätta sig, säger Malin.

Rådgivning ingår i medlemskapet

Om man som styrelse är osäker på hur man ska agera på störningar går det bra att ta kontakt med HSB Stockholms boendesociala grupp och jurister för rådgivning över telefon eller mail, det ingår i medlemskapet.

– På våra bord hamnar både nya störningar och ärenden som har pågått under många år, säger Malin. Med stöd av antingen boendesociala gruppen, oss jurister, eller båda två går nästan allt att lösa på ett bra sätt.

Så går det till när boendesociala gruppen tar sig an ett störningsärende:

1. Ärendet kommer in, ofta via förvaltare eller styrelseledamot. Boendesociala gruppen gör en informationsinsamling där de får all grundläggande fakta från styrelsen och upprättar ett ärende.

2. En kallelse om hembesök till den/de störningen gäller skickas ut.

3. På hembesöket görs en opartisk observation. De lyssnar in personens behov, syn på situationen och bildar sig en uppfattning av problematiken.

4. Efter hembesöket tar boendesociala gruppen de kontakter som ärendet kräver. Om det behövs och parterna deltar frivilligt kan de genomföra ett medlingssamtal.

5. Boendesociala gruppen gör en analys som innehåller resultat, beslut och en utarbetad handlingsplan. Styrelsen får ta del av detta i en skriftlig rapport. Den här dokumentationen är till hjälp om ärendet skulle gå vidare till en avhysning. Då kan HSB Stockholms jurister kopplas in.

Hjälp med boendesociala frågor

Det finns många situationer som kan upplevas besvärande och som påverkar tryggheten i boendet, till exempel osämja mellan grannar och sanitära olägenheter. Boendesociala gruppen kan stötta i besvärliga situationer.

Juridisk rådgivning

Som medlemsförening och förvaltningskund har ni möjlighet att få kortare kostnadsfri juridisk rådgivning av föreningsjuristerna på HSB Stockholm.