Andrahandsuthyrning

Styrelsen har full förståelse för ifall en medlem vill hyra ut sin lägenhet under en begränsad tid. Det är vanligtvis om man vill studera, arbeta eller kanske flytta ihop med en partner eller ta en längre semester på annat ort.

Att låta ens lägenhet stå tom under tiden man är bortrest är onödigt och avgifterna måste betalas ändå. Att hyra ut ens lägenhet i andra hand kräver styrelsens medgivande. En ansökningsblankett bifogas. Fyll i och lämna till någon i styrelsen, alt. skicka per mejl till styrelsen@informatorn.se.

Styrelsen ombesörjer en tillfällig namnskylt som ser ut som [gästens efternamn] c/o [medlemmens efternamn].

Det finns också några aspekter av andrahandsuthyrning det kan vara bra att tänka på.

 

  • Det är fortfarande du som ansvar mot föreningen, att dina avgifter betalas i tid, att din gäst inte stör, m.m.

  • Föreningen tar ut en avgift för andrahandsuthyrning. Avgiften ligger på 10 % av prisbasbeloppet och debiteras månadsvis.

  • Vänligen informera din gäst vad som gäller för bokning av tvättstugan, parkering, sophantering, etc.

  • Det rekommenderas att ni upprättar en inventarielista, notera ev. skador, kvittera nycklar och kontrollerar er hemförsäkring.

  • Skriv ett andrahandskontrakt, du som hyresvärd har fortfarande fullt ansvar för din bostadsrätt

  • Det kan vara bra att ha kontakt med dina grannar och informera denne om att du ska hyra ut din bostadsrätt samt lämna dina kontaktuppgifter. Då kan grannen höra av sig om något inte är som det ska.

 

 

Ansökan om tillstånd för andrahandsuthyrning