Andrahandsupplåtelse

Andrahandsupplåtelse är lagens sammanfattande begrepp för båda formerna:
• Andrahandsuthyrning är att mot hyra upplåta sin lägenhet.
• Andrahandsupplåtelse är att låta någon bo i lägenheten utan att han eller hon betalar hyra.

Föreningen godkänner upplåtelse i andra hand genom uthyrning om du till exempel ska arbeta eller studera på annan ort. Även "provboende" på annat håll är ett godtagbart skäl till att få hyra ut i andra hand.

Din ansökan  ska ske skriftligen och kompleteras med ett utdrag från belastningsregistret. Underlaget lämnas till styrelsen i postlådan som finnes på gavlen av fastigehetn Husebygtan 3a. Blankett för ansökan om andrahandsupplåtelse finns här. Kom ihåg att motivera din ansökan.

Som medlem har du rätt till andrahandsuthyrning i 1 år under rätt förutsättningar.

Kontrakt som är skrivna eller löften som är avgivna utan att styrelsen medgett andrahandsupplåtelsen är utan verkan. Om du utan styrelsens godkännande ändå hyr eller lånar ut Din lägenhet riskerar du att föreningen, efter att ha uppmanat dig att avbryta andrahandsupplåtelsen och du inte har gjort det, förklarar att ditt nyttjande av rätten till din lägenhet med bostadsrätt är förverkad och att föreningen är berättigad att säga upp dig för avflyttning. Efter uppsägning för avflyttning kommer föreningen därefter att hos Kronofogdemyndigheten ansöka om tvångsförsäljning av bostadsrätten.

Ansvaret för den person som lägenheten upplåts till i andra hand ligger till 100 procent hos bostadsrättsinnehavaren. Alla klagomål på hyresgästen samt eventuella krav på betalning kommer att göras till bostadsrättshavaren, dvs. till dig. Vid eventuell vräkning är det bostadsrättshavaren som vräks.

Glöm ej att avtala bort besittningsskyddet.

Har du frågor kontakta förvaltaren i brf Brudlyckan.