Föreningsstämma

Föreningsstämman är vägen för dig som är medlem i brf Brudlyckan att utöva ditt inflytande. Stämman innehåller vanligen bokslut och val av styrelse, men kan också innehålla andra frågor av större betydelse och omröstningar.

Föreningsmedlem som vill att något skall beslutas av stämman skall lämna ett sådant förslag (motion) till styrelsen. Motionen sänds med e-post eller post till föreningen. Motionen med styrelsens eventuella kommentar kommer att framgå av dagordningen.I motionen skall anges namn, lägenhetsnummer samt vad som yrkas och skälen för yrkandet (Nils Nilsson, lägenhet 1234 yrkar att stämman beslutar ... Skälen för mitt yrkande är ...). Behöver du hjälp med att skriva din motion kontakta vicevärden för råd och hjälp. Motionstiden går ut i oktober.

Dagordningen för föreningsstämman finns reglerad i våra stadgar. I stadgarna framgår också hur kallelse ska gå till.

Fullmakt
Kan du inte själv närvara vid föreningsstämman har du möjlighet till att utnyttja din rätt till att rösta genom att ge ett ombud fullmakt. En medlems rätt vid föreningsstämman utövas av medlemmen personligen eller den som är medlemmens ställföreträdare enligt lag eller genom ombud med skriftlig, dagtecknad fullmakt. Endast medlemmens make eller sambo eller annan medlem får vara ombud, om inte annat anges i stadgarna. Är medlemmen en juridisk person får denne företrädas av ombud som inte är medlem, om inte annat anges i stadgarna. Ingen får som ombud företräda mer än en medlem, om inte annat anges i stadgarna. Fullmakten gäller högst ett år från utfärdandet.