Föreningens historia

Låt oss gå tillbaka till begynnelsen

1945 påbörjades byggnationen av tomterna 1,2 och 3 i kvarteret Raka linjen. Sedermera ändrades kvartersnamnet till Geishan. Byggnaderna som uppfördes under byggmästare E. Nyströms ledning blev inflyttningsklara 1 oktober 1946.

Tomtmarken var tidigare ängsmark. Under 2:a världskriget nyttjades marken till stor uppsamlingsplats för ved. Bland annat hade manufakturfirman Distingo sitt förråd där.

Lönbladsgatan är namngiven efter målarmästare Johan Lönblad (1826 - 1890). Han tjänstgjorde vid Högre allmänna läroverket samt var kommunal förtroendeman i Kristianstad. Han var också far till den kända konstnärinnan Emilia Lönblad.

Lönbladsgatan benämndes tidigare Ängsvägen. Gatunamnet Snapphanevägen fastställdes 1946. Innan Snapphanevägen anlades gick järnvägens ringlinje förbi med godståg på sträckan till Östra Kasern. Då forslades gods, bland annat grus, till Östra kasernområdet och dess bebyggelse.

Vår granne Centralskolan uppfördes 1903 under namnet Östra Folkskolan, med tillbyggnad 1957.

Grannfastigheten Österhem på Götgatan invigdes 1909. En av 1900-talets stora personligheter i Kristianstad, nämligen Anna Lundquist, hade ett stort humanitärt intresse. Med hjälp av medel från gåvor och donationer lät hon uppföra Österhem.

Österhem erbjöd bostäder till 20 kvinnor över 55 år som levde under svåra och fattiga bostadsförhållanden, särskilt änkor och ensamstående kvinnor. 1926 kunde hon inviga en tillbyggnad som innehöll ytterligare 34 lägenheter.

Österhem kom att ligga granne med Wahlbergska Stiftelsen, som också erbjöd bostäder åt behövande.

Hyran för en trerumslägenhet 1946 i Göta bostadsrättsförening var ca: 136: - per månad.