Egna arbetsinsatser

Sedan föreningen tillkom 1982 så har det varit tradition att medlemmarna själva utför en del av det yttre underhållet på våra hus. Det har varit ett bra sätt att sänka underhålls- kostnaderna och se till att våra fastigheter är i gott skick.

Vi rödmålar själva våra hus utvändigt förutom gavelspetsarna. Målning av dessa liksom målning av fönster och altan- dörrar samt takkupor handlar föreningen upp av en måleri- firma.

Likaså ser vi själva till att städa takrännor och stuprör, klippa våra gräsmattor och häckar samt att skotta snö och vid behov sanda entregångar och garageuppfarter.

Vi gör också arbetsinsatser på vårt gemensamma kvartershus och våra grönytor och lekplatsen under de röjarhelger som ordnas tre gånger om året. Var och en hjälper då till efter egen förmåga.

En gång vartannat år är medlemmen ansvarig för städningen av kvartershuset och motionslokalen. Vi påminns genom vår städstafett. Läs mer om detta under rubriken Gemensamma frågor/städstafetten.

Styrelsen har gjort en uppskattning 2009 att dessa egna arbetsinsatser skulle motsvara en kostnad per lägenhet om nästan 4 000 kr per år eller 330 kr per månad om föreningen skulle köpa tjänsterna.