Att bo i bostadsrätt

Med medlemskapet i en bostadsrättsförening följer nyttjanderätten till en lägenhet i föreningens fastigheter. Tillsammans utgör vi bostadsrättsföreningen Kvarnberget.

Medlemskap
Som medlem i föreningen äger du tillsammans med dina grannar både hus och kringområde.

Du äger alltså inte din lägenhet, utan har endast nyttjanderätten till den utan tidsbegränsning.
Du har ansvar för lägenheten, men får också göra väldigt mycket med den inom ramen för föreningsstadgarna.

Hela idén med bostadsrätten bygger på solidaritetstanken som innebär ansvar, omtanke, hjälpsamhet och trygghet.

För att upplåta lägenheten i andra hand krävs styrelsens samtycke.

Stadgar
För en bostadsrättsförening finns det två lagar som har särskilt stor betydelse. Det är Bostadsrättslagen (BRL) och Lagen om ekonomiska föreningar (FL).

Dessa lagar kompletteras med stadgarna, som är föreningens egen "lag".
Stadgarna finns som pdf längst ner på denna sida.

Vår förening är en äkta bostadsrättsförening, vilket kan vara bra att känna till.

I informationsskriften Att köpa bostadsrättslägenhet får du en god bild av de villkor och regler som gäller för dig som medlem i en bostadsrättsförening.

Stämma
Föreningsstämman är föreningens högsta beslutande organ. Medlemskapet ger dig rösträtt (en röst per lägenhet) på stämman och därmed möjligheten att vara med och fatta viktiga beslut. Vi vill uppmuntra samtliga medlemmar att använda denna möjlighet.

Till föreningsstämman kan du även komma med egna förslag till beslut genom att lämna in motioner, senast den 31 mars varje år.