Senaste nytt av förändringsarbetet

I samband med uppfräschningen av föreningens allmänna ytor ges större frihet till enskilda initiativ. En del medlemmar som bor längst ned, med tillhörande uteplats, har ersatt gamla fula buskar med modernare växter och därigenom bidragit till att höja trivselfaktorn för hela området. De har själva utfört arbetet och bekostat växterna – men vad har då hela förändringsarbetet kostat föreningen? Svar: mycket, mycket lite, nästan ingenting, speciellt med hänsyn till värdestegring och värdet av ökad trivsel. Man räknar med att en välplanerad utemiljö och välskött trädgårdsanläggning höjer värdet med 10 % på fastigheten och lägenheterna i en bostadsrättsförening (Bostadsrättstidningen Bo Bättre, nr 2 -07). Buskar och lökar har inhandlats på höstrea med 70 % rabatt och perennerna har kostat 5-10 kr styck mot ordinarie 30-80 kr per styck. Förändringsarbetet inklusive projektering, inköp av växter, plantering och skötsel har i huvudsak utförts av föreningens egen trädgårdsmästare utan inblandning av entreprenör.

2013 anlades två nya gräsmattor efter att svart aronia, spirea och mahonia utanför hus 18 och 22 tagits bort. Arbetet med omdaning och nyanläggning har fortlöpande utförts under åren och äldre träd och buskar beskurits eller avverkats.

Våren 2017 har projektet tagit form. Återstår delar mellan låghusen och parkvägen. Styrelsen inkl anläggaren ansvarar förfortsatt skötsel av föreningens mark och växter och boende på markplanet för sin privata del. Någon klipper gräsmattan (sex nyanlagda), en annan trädgårdkomposten, krukgruppen ansvarar för pergolan med amplar samt blomkrukor utanför höghusens entrèer.

Alla bör hjälpa till med sådant som ogräsplockning, sandsopning och att räfsa löv från vägar och gångar in bland växter och rabatter (inte eklöv).

Nävan Rosanna
    Tagetes