Föreningen är K-märkt

Under 2014 genomförde kommunen en inventering av alla fastigheter i Gävle stad och fastställt vilka byggnader som är av kulturhistoriskt värde.

Brynäs 83:4 Herrgårdshagen med bostadshus, gårdshus och garage har klassats som kulturhistorisk klass 1 som är den högsta klassen.
(Som jämförelse är också Dalapalatset klassat som klass 1.)

Motiveringen till klassningen är att " tak, fönster, portar, fasad, grund och gångportar genom husen är karaktärs skapande " samt att det var en idétävling 1978 som var ett sammarbetsprojet mellan byggforskningsrådet, SAR och kommunen.

Detta innebär att INGA förändringar får göras på Fasad, Fönster, Portar, Balkonger, altaner, garage eller gårdshus.
Om man exempelvis vill glasa in sin balkong/uteplats måste man söka bygglov hos kommunen innan man utför ombyggnaden. Om detta sker utan bygglov kan kommunen kräva att ombyggnaden skall återställas till ursprungsskick och ett vite kan utdömas.

Vill en medlem i BRF Herrgårdshagen göra en ombyggnad av fasaden måste ni göra följande:

1. Skriftligt begära tillstånd hos BRF Herrgårdshagens styrelse.
2. Efter tillstånd från Styrelsen för BRF Herrgårdshagens, ta fram ritningsunderlag för bygglovet
3. Begära bygglov hos kommunen. Detta kostar pengar som den enskilde medlemmen bekostar.
4. Först när bygglovet är godkänt kan ombyggnaden påbörjas.
5. För ytterligare information om bygglov kan ni titta på Boverkets hemsida samt på Gävle kommuns hemsida.

Man får naturligtvis reparera skador på Fasaden men detta måste göras så att ingenting förändras.

Om kommunen dömer ut ett vite kommer BRF Herrgårdshagen att göra den enskilde medlemmen betalningskyldig.

BRF Herrgårdshagens Styrelse