Tekniska system

Värmeanläggningen
Värmecentralen är placerad i en av tvättstugebyggnaderna.
Värmeanläggning är ansluten till kommunens fjärrvärmesystem och är kompletterad med 3 st värmepumpar som återvinner värme från frånluftssystemet. Värmepumparna tillverkar i första hand varmvatten för föreningens förbrukning. Eventuell överskottsvärme används i radiatorsystemet. Värme och varmvatten förs ut till lägenheterna i ett kulvertsystem som är placerat på vindarna och därifrån ner i vertikala rörslitsar. Värmesystemet är ett s.k enrörssystem.

Ventilationssystem
Lägenheterna ventileras genom ett frånluftssystem där utsugning av luft sker genom ventiler i kök, bad och vissa sovrum. Den luft som sugs ut måste ersättas med frisk luft som sker genom de friskluftsventiler som sitter på väggen ovan eller bredvid fönstren i vardagsrum och sovrum. Frånluftsfläktarna är placerade på vinden ovanför trapphusen.

Det är viktigt att dessa ventiler är öppna så att luft kan komma in rätt väg och i tillräcklig mängd. Det är också viktigt att rengöra de filter som finns i tilluftsventilerna.

Spiskåpan är reglerbar genom ett vred där man kan ställa in forcering när matlagning sker. Ventilationen kan inte stängas helt. Filtren i spiskåpan måste rengöras ganska ofta. Rengöring av kökskanalen sköts av sotarmästarna i kommunen vartannat eller vart tredje år.

O.B.S Det är inte tillåtet att installera köksfläkt med motor som är ansluten till ventilationssystemet. Om ni avser att få montera s.k. kolfilterfläktar måste ni kontakta expeditionen först.

Ett tips att undvika spridning av matos vid matlagning är att öppna ett fönster så långt från köket som möjligt och absolut inte i köket.

Om ni tänker installera eller redan har torktumlare i badrummet så tänk på att den då måste vara av typ kondenstumlare och får ej anslutas till ventilationsanläggningen. Anledningen är att ventilationen ej är dimensionerad för all fukt som en vanlig tumlare avger. Därför riskerar man att få fuktskador i badrummet.

Övrigt
Har ni diskmaskin så skall det finnas ett uppsamlingskar under denna som samlar upp ev. spillvatten från maskiner. Sådana vattenskydd finns att köpa. Det är billigare att förebygga vattenskador i stället för att reparera.

Inga ingrepp får göras på värme, vatten, ventilation eller elanläggningen utan att först kontakta föreningens styrelse.

Skötseln av värme och ventilationsanläggningarna utförs av HSB Gävle.

TV och Bredband
Föreningen abonnerar på ComHems kabel- tv-utbud.
Föreningen äger anläggningen för bredband och är ansluten till Bredbandsbolaget.

Brandvarnare
Alla lägenheter är utrustade med brandvarnare.