Stadsvandring vid fikabordet

I mitten av mars 2018 samlades en del medlemmar i Föreningslokalen för att delta i en ”Stadsvandring runt fikabordet”.

Gerd Harr, auktoriserad guide bjöd alla i föreningen på en föreläsning om Sundsvall. Hon visade fina bilder och berättade mycket intressanta saker. Vi fick bland annat veta hur allt började när Sundsvall blev stad och varför. Staden byggdes från början upp där Mittuniversitet ligger i dag, av praktiska skäl närmade staden sig vattnet.

Många fina byggnader fanns på bilderna och vi fick en inblick i utsmyckningen som gjorts på flera av husen. Byggnaderna uppfördes i den romantiska stilen och renässansstil.

Vängåvan var en tjärn från början och där ville ingen bygga något då. Två träpatroner köpte tomten och gav den till Kommunen. De visste att kommunen önskade sig en fontän på platsen. En donation till kommunen från ett dödsbo räckte till att bygga fontänen och till bygget av första delen av Hedbergska skolan.