Ekonomi räkenskapsåret 2023

Årsavgifterna och hyror.

Årsavgifterna för 2023 uppgick till genomsnitt 542 kr/kvm bly. Ingen avsättning till inre fond under verksamhetsåret. Föreningen tillämpar individuell mätning av el vilket betalas via hyresavin månadsvis.

Det är styrelsens målsättning att hålla nere avgifterna utan att eftersätta underhåll och skötsel av föreningens fastigheter.

Ny policy beträffande avgifter som släpar efter har antagits av styrelsen. Jurist Inkasso har föreningens fullmakt att agera i avgiftsärenden efter fastställt schema.

Framtida utblick.

Föreningens fastighetsbestånd är väl underhållet. Dock finns alltid saker som måste åtgärdas och planeras för, på kort och lång sikt. Vår ekonomi är planerad att möta dessa behov, vilket ger styrelsen handlingsfrihet att utföra åtgärderna vid ”rätt” tillfälle.

Likviditet.

Styrelsen arbetar aktivt med planeringar av överlikviditet och vad gäller föreningens lån försöker styrelsen i möjligaste mån minimera ränteriskerna.

Placeringspolicy; när föreningens avräkningskonto varaktigt överstiger en till två månads-inbetalningar har föreningen överlikviditet. Denna överlikviditet skall placeras i bankräkning med stor säkerhet, såsom bankcertifikat eller obligationer.
Till hjälp vid planeringen använder styrelsen en s.k. likviditetsbudget.