Miljö

Föreningen driver ett målmedvetet miljöarbete. En miljöplan med årlig avstämning ligger som grund för miljöarbetet.

Tidigare har en PCB-inventering, radonmätning samt kartläggning av asbest genomförts. Resultatet visar att inget PCB-haltigt material finns i husen. Asbest finns i kakelfogar i kök som ej är renoverade. Radonmätningen visade att värden ligger under gränsvärdena. Ny radonmätning under 2019, genomförd utan anmärkningar.
Odlingslotter har iordningställts.
Fastigheterna är energideklarerade, anslag finns i trapphuset. OVK-kontroller och energideklaration genomförda 2019.

Avfallshanteringen. Källsortering, papper, glas, plast i närliggande sophus där även kärl för hopsamling av glödlampor och lysrör har placerats. Hushållsavfall kastas i hus mittemot hus 42.
Kompostering av trädgårdsavfall sker i särskild anläggning inom föreningen.
Grovsopor och farligt avfall lämnas enskilt av varje bostadsrättshavare till återvinningsstation Sörby Urfjäll.

Grillning är ej tillåten på balkongen, däremot går det utmärkt att grilla på gården och nyttja uteplatserna. I varje hus finns en portabel grill.

Balkonglådor
Tänk på grannarna under när ni har blommor på balkongen så att de slipper vatten och skräp på sina balkonger. Helst ska blomlådorna sitta på insidan av balkongen.

Trappstädning.
Vid städning av trappor och allmänna utrymmen används miljövänlig såpa och ett fåtal miljömärkta produkter.

Långsiktiga miljömål
Att minska förbrukning av el, vatten och värme.
Att vid nästa takrenovering bygga solfångare på taket.
Att fortsätta arbeta för ett bilfritt bostadsområde.

Resursförbrukning.
Enhetsmätning av el infördes 2003. Enhetsmätning av varmvatten infördes 2013 avslutad maj 2018. De boende betalar elförbrukning via hyresavin månadsvis.